Playstation fyller 30 år, och någon som har spelat en stor roll i dess historia är Shawn Layden – före detta Playstation Studios-chef och en rad andra chefsposter. Han har snackat lite med Eurogamer om dagens spelbransch, och en av frågorna som kom på tal var att man sällan ser nya genrer dyka upp nuförtiden.
Laydens svar är att man får vända blicken mot indiespelen om man vill se nyskapande idéer, eftersom utvecklingskostnaderna för AAA-spel helt enkelt har blivit för höga för att de som står för fiolerna ska vilja ta några risker. Det leder i sin tur till att mycket av kreativiteten försvinner från toppsegmentet.
En bidragande faktor är att en såld PS1- eller PS2-konsol i sin tur kunde leda till 25 sålda spel, vilket inte alls var fallet med PS3 och PS4, eftersom multiplayer via nätet fick folk att möta sina vänner i specifika spel, som de sedan inte ville lämna.
Jag har en son, och jag tror inte att FIFA någonsin lämnar hans maskin. Jag tror att den är permanent inbäddad i hans PS5:a. Och om man vågar sig ner i kaninhålen som är Fortnite eller Warzone, spelar man inte särskilt många andra spel. Så jag oroar mig över bristen på bredd.
Ett sätt att få bukt på de höga utvecklingskostnaderna är enligt Layden att inte göra lika långa spel. Han menar att det var logiskt att sälja 100 timmar långa spel när snittspelaren var 18 till 23 år och hade mycket tid och lite pengar, men att snittåldern nu är högre och målgruppen består av människor som har mer pengar, men mindre tid.