Platinum Games säger sig vara ledsna över japanska spelbranschens utveckling – vill leda vägen för en återupprättelse.

#Platinum Games officiella webbsajt har ett öppet brev publicerats där företagets chef Tatsuya Minami ondgör sig över de senaste årens brist på originalitet i spelvärlden. Främst klagar han på de japanska spelskaparna, och säger sig vilja leda vägen för en återupprättelse.

– Jag anser att spel existerar för att ge fräscha överraskningar åt de som spelar dem. Som medlemmar av spelbranschen har vi alltid eftersträvat det nya, och vi känner en stolthet i att göra vår del för att stödja industrin, säger Tatsuya Minami.

– Men den nuvarande spelbranschen har problem. De "fräscha överraskningarna" jag nämner blir färre och färre, speciellt i vårt hemland Japan. För inte så länge sedan ledde Japan världens spelbransch och man överdrev inte om man kallade spel en unik japansk specialitet; men nu verkar det som att de japanska spelföretagen tappat energin.

Minami anser därför att Platinum Games måste hjälpa till att återupprätta den japanska spelindustrin så att de återigen blir en kraft att räkna med.

– Vi fokuserar på att föra med oss glädje till gamers över hela världen. Vi vill få igång ett återupplivande av japanska spel. Och våra trupper har den högsta moral. Vi är med i denna kampen i det långa loppet.

Tidigare har Platinum Games släppt spel som #Bayonetta, #Vanquish och #Madworld. På tur står #Anarchy Reigns som släpps i slutet av året till Xbox 360 och Playstation 3.

Självklart, men vad som är bra yta och innehåll är ju helt upp till personen. De flesta tycker uppenbarligen att CoD är roligare än Limbo eller Demon Souls och jag har svårt för att då säga att det som så många tycker om skulle vara sämre. Men som sagt,... 05/04 Jag tycker att det mesta som storföretag producerar oftast varken är kul eller nyskapande och det finns massvis med gamers som håller med mig. Än en gång, bara för att man värnar om ORIGINALITET och KVALITET betyder det inte att man älskar tysk experime... 05/04 Förvisso, men jag tycker att det luktar hipster om man kallar majoriteten av konsumenterna för idioterna bara för att de köper det som de gillar. Nu kallade jag inte dig eller någon annan för idiot direkt , men om det uppfattades så så ber jag om ursäkt... 05/04 I och med den moderna teknikens intåg(internet etc.) så behöver det inte vara lika dyrt att hålla på med konst och exponera den som förr i tiden. Som spelutvecklare (t.ex.) behöver du inte längre vara beroende av en utgivare för att få din vision spridd... 05/04 Godmorgon "ThinBoi"... Hoppet mellan grottmänniskorna och HD-TV är lite väl stort. Även om man har passion för konst behöver man pengar, och för att få pengar behöver konstnärer göra saker som genererar pengar, det vet du. 05/04 Tur att inte alla tänker som du, annars skulle väl konst inte uppkommit överhuvudtaget. Eller grottmänniskorna kanske kladdade ner sina väggar med bilder på djur för att få råd till en HD-tv? Man behöver inte löften om 10 Ferraris för att hålla på med... 05/04 Har jag aldrig gjort. Att man värnar om originalitet och kvalitet i spelbranschen mer än gemene man betyder inte att man är en hipster. Och följ ditt eget råd \/ \/ Jag förbjuder ingen att ha kul med sitt Call of Fifa: Madden Warfare 2011. Det jag bekla... 05/04 Konst och pengar har alltid gått hand i hand vad du än har för uppfattning om det. Jag har "studerat" konst i över tjugo år och jobbat som designer / konstnär lika länge, pengar är i 99% av fallen en förutsättning för att något konstnärligt ska ske. 04/04 Idioter och idioter... tycker snarare att man är idiot om man köper någonting som man inte gillar bara för att det är mer konstnärligt... sen så skulle jag väl klassa spel som underhållning snarare än konst. Visserligen kan det ofta gå hand i hand och... 04/04 Att rösta med plånkan kommer tyvärr inte funka så länge majoriteten av konsumenterna är idioter. I egenskap av konstnär så tycker jag personligen att om man håller på med en konstform med pengar som prio nr. 1 så är man helt fel ute. Man behöver inte... 04/04
Skicka en rättelse