Actiondyrkarna väntar sig ett nytt mästerverk, ännu ett spel som kommer kränga fler Xbox 360-maskiner. Det har tyngden, grafiken och flerspelarlägena - hur bra är egentligen Gears of War 2?

Stenkolsmörka röster. Meterbreda axlar. De sorgligaste av sorgliga avsked. Ett par timmar in i #Gears of War 2 är jag övertygad - Tjuren Ferdinand är manusförfattarnas största influens. Ju viktigare en karaktär är, desto större, starkare, argare eller ledsnare är han.

När #Epic för andra gången berättar historien om hur muskelbergen i COG Delta Squad krigar mot den ytterst aggressiva rasen locust känns upplägget igen från Disneys godhjärtade julaftonstjur. Som en saga, fast en saga om ett krig med stora dödstal, större muskler och de kanske största vapnen shooterhistorien skådat. Således en naturlig fortsättning på #Gears of War, ett evolutionärt steg utan remarkabla nyheter om man så vill.

Locust - jättestor, jättestygg och jättearg!

Locust överlevde alltså det dramatiska slutet i föregångaren. När Marcus Fenix, Dom Santiago och de andra råskinnen i Delta Squad åter ställs mot de ondsinta (vad annars?) alienkrigarna har femton år gått sedan dagen G. Och locust är starkare än någonsin.

Krigspornografi

- Tveksam story som är gudomlig att spela sig igenom

Precis som med så många andra actionspel ligger styrkan i spelandet snarare än i storyn. Epic har ändå lagt en del energi på historien men som brukligt kommer de knappast sopa hem några priser för berättelsen om det godas kamp mot det onda. Det känns som en Stallone-film i 80-talskostym, en trött story som i undertecknads mening knappast lyfter spelandet. Men en story måste pressas in och om man istället vänder blicken mot gameplay-biten kan man ha överseende med machoklyschorna. Med händerna på handkontrollen är Gears 2 nämligen smått fantastiskt.

De bredaxlade gossarna i Delta Squad.

Spelmässigt gör du i stort sett likadant som i ettan: ta skydd, skjut, förflytta dig, repetera. Rambo-typer med spring i benen klarar sig inte många minuter, istället premieras taktisk förflyttning från skydd till skydd och samarbete med squad-kamraterna. Skydd finns passande nog utplacerade i stort sett överallt. En innovation är rörliga skydd i form av gigantiska stenmaskar. Dessa krälar sig framåt i sakta mak och genom att skjuta ner lysande tingestar i taket, som de inte så små liven hungrar efter, kryper de framåt enligt ett förutbestämt mönster. Därefter kan din grupp hänga på i någorlunda säkerhet. Det finns ytterligare ett par mobila skydd, bland annat en sköld som fås från fallna fiender och som kan tryckas ner i marken på lämpligt ställe.

Överdimensionerade vapnen är ett måste för detta storsvuxna spel. Secondary-attacken med en motorsåg på vapnets undersida finns förstås kvar och i vissa situationer vankas motorsågsduell mellan dig och fienden - man riktigt känner doften av futuristiska cowboys i stenhård tvekamp. Vapenarsenalen har justerats och fått tillskott, du kan exempelvis sätta granater på väggar och golv varpå de blir minor när fienden passerar. Systemet med tajmade omladdningar (en mätare fylls under omladdningen, tryck vid rätt tillfälle och ammunitionen blir kraftigare) finns kvar, nu med vapenspecifika belöningar när du sätter en perfekt omladdning.

Föregående Nästa
Enormt bra lir, någon svacka där med körningen av nått fordon men, lirade 6 timmar i sträck, och hade fortsatt om jag inte fick förhinder! 05/02 vänligen utveckla :) 14/11 FZ, ni borde ta bort kommentars funktionen på era recensioner. Folk förstår uppenbarligen inte vad en recension är. :D 13/11 If it ain't broken, why fix it? ;) 13/11 Haha, jo, samma här, släpps så mycket skit nuförtiden så jag helt skulle tröttna på alla former av spelunderhållning om jag var tvungen att spela igenom alla värdelösa linjära shooters med "ZOMGBBQ Bloomreflectionshader11.1!", manus med ambitioner men... 12/11 Jag är glad över att du inte är en spelrecensent 12/11 Ok recension på uppföljare till överskattat spel. Provade det hemma hos en vän i nån timme eller två, jag skulle nog ge det en trea. 12/11 Då borde du ju skriva om nästan hela andra sidan? det är ju ingen rättvis recension ens? Matchmaking är verkligen inte bra.. läs tex. http://gearsforums.epicgames.com/showthread.php?t=629176&page=81 Det stora med Gears of War är ju faktiskt online-delen... 11/11 om ni testade spelet hos ms och vet om att det inte är samma som att spela spelet online när det fått release varför skriva om den delen då?det ger ju inte en rättvis bild utav det hela,och det dave skriver om onlinedelen håller jag och tusentals gears-... 11/11 bra singleplayer denna gång,,gillade inte det i gow1 men nu har dom lyckats mycket bättre! men hallå,varför sägewr man att multiplayerdelen är bra?,,det är ju fullt med bristyer,,ännu mer påtagligt nu än när gow2 släpptes,,ofta mycket lagg när man spela... 11/11
Skicka en rättelse