Crystal Dynamics tog över ansvaret för Tomb Raider-spelen i och med det väl mottagna Legend för två år sedan. Till sin hjälp hade de Lara Crofts skapare Toby Gard, som medverkar även på Underworld och bidragit till någon av en renässans för denna långkörare. Fortsätter de på den inslagna vägen?

Tolv år har passerat, ett par generationsbyten i teknik har skett och utvecklaren heter numera #Crystal Dynamics istället för #Core Design. Men egentligen är det mesta sig likt i den åttonde inkarnationen av Tomb Raider. Toby Gard är återigen involverad, Lara Crofts proportioner är nästan lika löjliga och omslaget är precis lika sunkigt som alltid. Tomb Raider: Underworld är här.

Först en varning: för att få ut så mycket som möjligt av Underworld bör du ha spelat Legend och Anniversary, de två tidigare spelen i Crystal Dynamics nystart av serien. Den oinvigde och otålige kan dock nöja sig med att kika på den medföljande trailern med gamla nyckelscener. Underworld tar vid där Legend slutar, vilket innebär att Lara flänger runt världen på jakt efter en viss person (inga spoilers här), och i vanlig ordning blandar storyn in ett hopkok av olika mytologier som leder till diverse exotiska platser.

Inget nytt under solen

Formeln är bekant: pussel av varierande svårighetsgrad där det genom att hoppa, klättra och peta på saker gäller att hitta rätt sätt att ta sig fram i olika miljöer med sporadiska inslag av eldstrider. Just miljöerna är spelets höjdpunkt – de är varierade, välgjorda och vackra; från öppet hav till underjordiska trånga passager och magnifika ruiner, alla med en skön atmosfär av ensamhet och övergivenhet. Det känns ofta inte så pass linjärt som det egentligen är. Lara själv ser bättre ut, rör sig mycket naturligare och har fått en del nya rörelser.

Tyvärr finns en hel del irritationsmoment. Kameran är – surprise! - ibland fullkomligt hopplös, vilket leder till många lika irriterande som oförutsedda dödsfall. Striderna är ett skämt – stendum AI och få valmöjligheter gör dem till meningslösa, oengagerande knapptryckningsexerciser. Buggar gör att Lara ibland fastnar oförklarligt eller stöter på osynliga väggar och kanter. Mest graverande är dock att spelet är så pass kort - med tanke på det låga replay-värdet är det inte speciellt mycket speltid för pengarna.

If it ain't broke, don't fix it?

Att klaga på Laras märkliga proportioner är nästan lika tröttsamt och förutsägbart som den ström kommentarer sådana klagomål genererar. Och visst, hon ser inte lika komisk ut som i begynnelsen, men jag tycker ändå att det är synd att Crystal Dynamics med sitt övertagande av serien inte velat eller vågat ta steget längre. Utvecklarna gör (med undantag för buggarna...) i mångt och mycket ett gediget hantverk men jag tror inte att en Lara Croft med någorlunda trovärdig anatomi hade tagit kål på försäljningssiffrorna; det hade snarare varit ett i sammanhanget djärvt grepp som kunnat skaka om och fräscha upp detta synnerligen traditionella Tomb Raider-spel.

Försiktighet och tradition är nämligen vad som präglar Underworld. Allt är ungefär som det brukar vara, om än mycket snyggare, men spelet är på tok för kort och har för många opolerade bitar (kameran finns det ingen ursäkt för). Tomb Raider: Underworld hade mått bra av ytterligare några månaders utveckling (minst!). Som det är nu är det ett givet köp för fans av serien, men nykomlingar gör nog bäst i att prova på demot först.

JAG gillar det här spelet 03/12 Logiken varför man borde ge ett spel bättre betyg förstår jag men jag förstår inte varför du vill ge Assassins Creed ett bättre betyg. AC gjorde egentligen aldrig något nytt utan var en klättringssimulator i vackra miljöer. Att kunna klättra på allt som... 02/12 Enda Tomb Raider jag spelat genom är 1an på Playstation 1 för länge sen :) 02/12 Det är inget fel med stora bröst i sig. Det är inte heller vad jag skrev - faktum är att jag inte nämnde bröst överhuvudtaget. Däremot skrev jag att det var synd att anatomin inte var mer realistisk (eftersom jag tycker att det skulle gett spelet en mer... 02/12 Det kan även vara så att man tycker att överdrivna kvinnliga kroppsformer inte passar in, och det utan att man är homo, tokfeminist eller något annat subversivt. 02/12 Recensenten vill väl vara politiskt korrekt, han kanske dessutom har har några feministtjejer i sin umgängeskrets. För att plocka poäng hos dessa väljer han att skriva som han gör. Själv känner jag ett stort behov av en ny handkontroll om man ska köra... 02/12 Har Legend vilket jag tycker är bra och har vackra miljöer men eldstriderna är inte mycket att hurra för däremot. :\ Dem känns bara som samma ett varje gång vilket mycket beror på att man inte har så många olika sätt att göra de på. Tar man fram en gran... 02/12 Läs inläggen ovan :P 02/12 Det är konstigt vad saker säljer bara det finns stora bröst med i bilden... 02/12 Gillade spelet en hel del, har inte orkat leta upp alla skatter dock så om jag faktist har klarat det vet jag inte, har inte ens sett en hint vart de stora mer svåråtkomliga skatterna skulle kunna vara, vet inte vad man får för rewards så det är svårt... 02/12
Skicka en rättelse