Dags för veckans mobilssvep där vi blandar gulliga Tamagotchis med endorfinbesprutad skräck vi inte vågar spela när vi är ensamma - törs du?

När spel började bli populärt på våra mobiler var det aldrig tal om mardrömmar i form av galna vetenskapsmän eller klassiska otyg från havets botten. Den absolut största skräcken var att någon skulle ta ditt rekord på Snake eller ännu värre - nollställa highscore-listan med flit! Så är verkligen inte fallet idag, fast veckans mobilsvep visar att det finns både exempel på bra skäck och skräckexempel.

Titel: Nightmares from the Deep: The Siren's Call
Plattform: Ios, Android
Pris: Gratis

Davy Jones, Kraken, Sirener, fiskfolk och skeppskyrkogårdar. Släng in sura spöken, en hel drös med ologiska pussel och du får #The Siren's Call. En förbannelse har drabbat en kustby och förvandlat invånarna till fjälliga fiskhybrider. Du är deras enda hopp, och för att komma närmare lösningen tar du dig igenom skumma men för det mesta underhållande pussel. Särskilt minnesvärt är ett rum med papegojor, där det är ett himla mekande med att få en fågel att flytta på sig. Jag hade bara slängt en sko på åbäket, men istället måste karaktären samla ihop glasskärvor, sätta igång mekanismer och bryta sig in i skattkistor – för att hitta ett kex.

The Siren's Call har många brister där de trötta röstskådespelarna och de ologiska momenten bara är två av dem. Men ser man bortom dessa är det inga problem att slå ihjäl några timmar med ett kusligt piratäventyr. Första delen av spelet är gratis, sedan kostar det 38 kr att låsa upp resten. Är man sugen på mer finns det ett hav av föregångare till Ios, Android och Windows Phone.

Betyg:
[score=3;l]

Skaffa till Android
Skaffa till Ios

Titel: In Fear I Trust
Plattform: Ios
Pris: 22 kr

För några veckor sedan bad jag er att hålla utkik efter #In Fear I Trust. Hade jag vetat då vad jag vet idag hade jag nypt mig själv i örat. Till att börja med har jag inte vågat röra vid spelet förrän nu då alla buggar gjorde det näst intill ospelbart. Men nu är det alltså fritt fram. Det hela tar plats i en rysk anläggning där de genomför experiment på ”frivilliga” människor. Spelets huvudkaraktär är en av alla som skrivit på kontrakt, ovetandes om vad han faktiskt går med på. Ur förstapersonsperspektiv utforskar man det fängelse han vaknar upp i, och tar sig fram i byggnaden med hjälp av virtuella analoga spakar. Det funkar sådär när jag snurrar runt karaktärens axel som en galning och springer in i majoriteten av alla väggar. Om spel kunde få pris för ologiska och oinspirerande pussel hade In Fear I Trust definitivt kammat hem det. Och jag ställer mig fortfarande frågan: varför måste jag spela på ett piano för att kunna ta mig upp för trappan? Ett av många svar jag knappast lär få av Chillingo.

Det marknadsförs som ett skräckspel. Stämningen byggs visserligen upp med musik och ljudeffekter, men når aldrig någonsin klimax. Snarare är det ett utforskningsspel med fokus på rysligt dåliga pussel. Men för att vara till mobil är In Fear I Trust riktigt snyggt med rikligt detaljerade miljöer. Det känns däremot som att utvecklarna har putsat på grafik och musik, och längs med vägen glömt bort att de gör ett spel. Det utlovades en erfarenhet utöver det vanliga. Vilket det också är – en extraordinärt dålig sådan.

Betyg:
[score=1;l]

Köp till Ios

Titel: Rocket Robo
Plattform: Ios, Android
Pris: 7 kr (Ios), 7,43 kr (Android)

Det hinner inte gå många sekunder in i #Rocket Robo innan charmen infinner sig. Den gulliga inledningen berättar om en liten robot och en gammal man. Tillsammans bor de ensamma i en fyr på en en planet, där de spelar schack och blickar ut mot stjärnorna. Plötsligt en dag är himlen bäcksvart. Gubben blir ledsen, och kärleken till sin bästa vän motiverar roboten till att ge sig ut i rymden och ta reda på vad som har hänt. I banor med tygbakgrunder som påminner om de i #Little Big Planet styr man den raketdrivna roboten. Genom att hålla ner ett finger på skärmen får man honom att flyga och styr honom i valfri riktning genom att luta mobilen eller plattan. Spelet har ett klassiskt fysikpusselupplägg där man tar sig från punkt A till punkt B och samlar så sig så många stjärnor som möjligt. Men med variationer, söta lapptäckesbakgrunder och medryckande musik blir det aldrig tråkigt. Det är synd att Rocket Robo är så kort. För med den höga mysighetsfaktorn vill man bara ha mer.

Betyg:
[score=4;l]

Köp till Android
Köp till Ios

Spana även in

Titel: Twisted Lands: Insomniac
Plattform: Ios, Android
Pris: Gratis

”Jag vill inte skrämma dig, men vi ska genomföra en lobotomi.” Det är nog inte är det första man vill höra när man vaknar upp, och ännu mindre när man inser att man är fastspänd på en brits. I Twisted Lands: Insomniac spelar man som Angel, en kvinna som sakta men säkert tappar greppet om verkligheten. Upplägget är samma som i The Siren's Call, där man går fram och tillbaka mellan miljöer, löser pussel och söker efter dolda föremål. Men i detta fall med en mer intressant och tajt handling. Är du lättskrämd är det nog inget för dig, spelet bjuder nämligen på en hel del trevliga mindfucks och obehagliga filmsekvenser. Och det är definitivt inget jag tar mig an när jag är ensam hemma.

Köp till Android
Köp till Ios

Titel: Hysteria Project 2
Plattform: Ios
Pris: 22 kr

Drömmer du om att få bli jagad av en galen yxman i sjukhuskorridorer? Då kommer Hysteria Project 2 garanterat uppfylla din önskan. Spelet har alla viktiga ingredienser för mental söndervittring: kuslig atmosfär, läskiga filmsekvenser, panik- och ångestframkallande moment och mörk handling. Yxmannen är däremot på tok för mordlysten. På grund av det dör man var och varannan minut, vilket emellanåt förstör stämningen. Men det är fortfarande ett mycket bättre alternativ än trasiga In Fear I Trust, och är säkerligen ett av de läskigaste spelen i App Store.

Köp till Ios

Titel: Bombcats
Plattform: Ios, Android
Pris: Gratis (Ios), 15 kr (Android)

Man får akta sig för att köpa fysikpusselspel till mobil. Majoriteten av dem är dessvärre ihopsnickrade av folk som inte ens bryr sig om att vara kreativa. Därför är det alltid lika fint när jag hittar något som åtminstone känns genomarbetat. Själva idén är att man langar iväg explosiva katter för att rädda tillfångatagna kompisar. Banorna är väldesignade, momenten är lagom utmanande och det är precis vad åtminstone jag letar efter i denna genre.

Köp till Android
Skaffa till Ios

Håll utkik efter

Titel: Pakka Pets
Plattform: Ios, Android

Vissa av er lär höja på ögonbrynen nu, men säg ”Pokémon” och jag tjuter till av lycka. När jag såg att Proto Games hade lagt upp ett projekt på Kickstarter som kombinerar serien med 90-talsnostalgiska Tamagochi öppnade jag automatiskt plånboken och kastade pengar på dem. Okej, det var bara 10 dollar. Men det är ganska mycket för ett mobilspel. I Pakka Pets kelar man med kawaii-djur, dekorerar deras hem, matar dem och skopar upp deras bajs med ett leende på läpparna. Man får dem att utvecklas och det finns möjligheter att utforska andra miljöer. För drygt en vecka sen fick utvecklarna den finansiering de behöver för att göra klart spelet. Och jag väntar spänt på att få ta hand om alla söta fantasidjur.