Dillwoodingfield är i sorg. Inte nog med att tre stenhuggare i staden, vars namn är sprunget ur #Banisheds bynamnsslumpgenerator, slagit ihjäl sig i stenbrottet i år, nu har dessutom en livshotande epidemi av röda hund brutit ut. Och jag har glömt att bygga ett sjukhus. När jag äntligen beordrar byggandet av ett har all sten som behövs redan gått åt till att stenlägga vägen till den nya järngruvan. Sjukdomen sprider sig snabbt och innan mina invånare fått upp ett sjukhus och kan isolera smittan, dör ytterligare tre av dem.

När det är löst blir träproduktionen ett problem. Jag har för få skogshuggare och den växande befolkningen behöver ved för att hålla sig varma på vintern. Eftersom jag valt de billigare husen av trä framför de mer lättvärmda stenhusen får jag sota för min snålhet nu. Det kanske är dags att ställa om gruvan till kolproduktion? Men var ska jag då få tag på järn att göra verktyg av? Jag kanske kan byta till mig det av kringresande handelsmän...

—I hope I can make a game half as good as Banished during my career. It's absolutely fantastic.

Orden kommer från Dean "Rocket" Hall, skapare av megasuccén och överlevarspelet #DayZ.

Banished påminner lite om senaste Simcity, fast medeltida. Och bra.

Banished verkar vid första anblicken vara ett långsamt stadsbyggarspel. Ett slags medeltida #Sim City om du så vill, där inte mycket händer från minut till minut och allt går ut på att maximera sin befolkning och göra dem så lyckliga och mätta som möjligt. Under ytan döljer sig dock ett spel där varje beslut du tar kan komma tillbaka och bita dig i röven flera år senare, och decimera din by när du minst anar det.

Varje invånare (du börjar med 4-6 familjer, beroende på svårighetsgrad) behöver mat, vila och värme. Varje familj väljer ett hus och bor sedan där tills de dör, då någon annan tar över. De väljer sedan ett arbete i närheten, baserat på vilka preferenser du ställt in. Om du till exempel behöver bönder för att bruka dina kålfält, drar du upp antalet bönder till, säg fyra. Fyra medlemmar av de familjer som bor närmast fälten väljer nu att arbeta som bönder nästa sommarsäsong och odlar kål, transporterar den till lagerbyggnaden och ser samtidigt till att familjen har mat, medicin och ved inför vintern. Och skapar fler familjemedlemmar, om du har tur.

Simcity Medieval

Trots det tämligen komplexa resurssystem som snurrar under ytan är presentationen så tydlig att spelet flyter bättre och är lättare att överblicka än det fruktansvärda #Simcity som "släpptes" förra året (det är numera ganska spelbart, men fortfarande inte särskilt bra). Det tar visserligen en stund att vänja sig vid att inte ha någon HUD som omedelbart visar exakt vad som händer, men när man gör det är det ganska skönt att slippa en massa krafs i synfältet.

Enkla små ikoner visar om folk är hemlösa, svälter eller inte har något att göra och mycket mer än så behövs egentligen inte. Du ser visuellt om dina lager är fulla eller tomma och du kan klicka fram skärmar som visar exakta siffror om du så vill. Men det vill jag sällan när jag spelar Banished, jag är nöjd med att se mina små gubbar och gummor rusa från jobb till jobb och att lyssna på den mysiga, avslappnande musiken.

Korna får visa upp sig i sin fulla prakt, inget påstridigt gränssnitt kliver in och ställer sig i vägen.

Det finns en utmärkt tutorial som förklarar hur allt hänger ihop. Därefter kan du i spelets inbyggda hjälpfiler läsa exakt hur allt fungerar. Det verkar enkelt: bygg en skogshuggarhydda, bygg sedan en vedhuggare så att alla har bränsle inför vintern. Men det går åt trä till annat, bör du bygga en gruva för att gräva upp kol? Då behöver du förmodligen fler verktyg, så du måste ha upp lite järn också. Och till verktygen går det åt mer trä, så då behöver du antagligen fler skogshuggarhyddor. Eller är det bättre att uppgradera alla stugor till sten, så att de behöver mindre bränsle?

Banished är ett spel som liksom de bästa brädspelen är enkelt att börja spela, men väldigt utmanande att bli bra på. Det känns som att jonglera med motorsågar, när du måste välja mellan att bygga ett sjukhus åt mässlingsdrabbade eller fler vedhuggare så att de överlevande kan hålla sig varma.

Jag hoppas innerligt att det kommer regelbundna tillägg och expansioner som det gjort till det liknande #i[iDon't Starve"][/i]. Utan några mål eller något att låsa upp kan det här annars bli lite meningslöst i längden. Men även om det inte gör det är det här ett strategispel du ska uppleva om du vill ha en charmig utmaning.