I väntan på Hearthstones mobilversion njuter vi av Card City Nights, trånar efter fiskespön och analyserar knasiga hunddrömmar. Samt möter ekorrar i monokel.


Titel: Doggins
Plattform: Ios
Pris: 28 kr

Det är inte bara vi människor som kan drömma knasiga drömmar. Åtminstone inte enligt utvecklarna bakom peka och klicka-spelet #Doggins. Teamet består av en man och hustru, som valt att sätta sin terrier i huvudrollen. I drömmen transporteras den till månen där en människo- och hundhatande ekorre i monokel komplicerar vistelsen. Minimalismen i färger och grafik gör upplevelsen till ett rent estetiskt tilltalande äventyr. Dessvärre är det med knappt en timmes speltid alldeles för kort. Pusslen som går ut på att samla saker och använda dem som problemlösning bara en skärm bort gör dessutom att man aldrig riktigt kommer in i något flyt. Vilket är trist. För Doggins är oerhört mysigt och bjuder på väldigt charmig humor.

Betyg:
[score=2;l]

Köp till Ios


Titel: Card City Nights
Plattform: Ios, Android
Pris: 15 kr (Ios), 16 kr (Android)

För en person som inte är alltför van vid kortspel är #Card City Nights en mjukstart. Men inte på ett sätt som gör det tråkigt för alla andra. Även om det till en början är enkelt att komma in i avancerar det snabbt och bjuder på både utmanande och roliga matcher. Det går helt enkelt ut på att vinna över de invånare man råkar på i sin stad. Man har sin egen kortlek, lägger ut korten och länkar ihop tre i ett rutnät med nio rutor. Det gäller att se till att motståndarens försvar går ner till noll, vilket man lättast gör genom att länka ihop tre attackkort. Men det finns mycket mer man kan göra. Som att avaktivera, radera eller rotera valfritt motståndarkort. Ju fler personer man vinner över, desto intressantare specialförmågor får man. Humorn är det som sätter guldkant på spelet. Figurerna på korten förknippas starkt med nördkultur som Pokémon. Vad sägs som att lägga fram Incredibly Ugly Statue-kortet? Eller varför inte Hype Snake Head, Manicorn eller Ultra Fishbunjin 3000? Fnisset är aldrig långt borta, och när matcherna alltid är underhållande har jag svårt att lägga ner Card City Nights.

Betyg:
[score=4;l]

Köp till Ios
Köp till Android


Titel: Ava's Quest HD
Plattform: Ios
Pris: Gratis

Toy Story får leksaker att framstå som kärleksfulla och lojala. Även när leksakernas ägare växer upp och de glöms bort. Så är inte fallet i #Ava's Quest HD. Istället omvandlas de till monster och kidnappar Avas kompisar. Hon tar på sig ryggsäcken och ger sig ut efter dem, och måste vid slutet av varje värld möta en av sina gamla leksaker i en slutstrid. Banorna är förvånansvärt djupa och innehållsrika. Utöver att hoppa på fiender och komma över hinder finns det en hel del hemligheter att upptäcka samt föremål att samla. Men det största plusset i Ava's Quest HD är att den virtuella kontrollen fungerar någorlunda problemfritt, något som dessvärre är ganska ovanligt i plattformsspel till mobil. Däremot känns spelet lite för upprepande. Jag njuter inte fullt ut från början till slut, men det är fortfarande ett tillräckligt underhållande för att jag ska våga rekommendera det till hungriga fans av genren.

Betyg:
[score=3;l]

Köp till Ios

Spana även in

Titel: The Inner World
Plattform: Ios
Pris: 22 kr

Efter att ha spelat minimalistiska och lite väl simpla Doggins hungrar jag efter ett traditionellt peka och klicka-äventyr. The Inner World har fortfarande den där underbara visuella stilen som hör hemma i en tecknad serie för barn, men med miljöer och pussellösningar som är mer avancerade än de i i Doggins. I krisande Asposia, som ligger inuti en ihålig planet, sätter ondskefulla reptiler skräck i befolkningen. Huvudkaraktären går från att vara en naiv ung pojke till en sann hjälte, och i vägen står till min stora förtjusning många väldesignade pussel och kufiska karaktärer. Är man ett fan av peka och klicka-äventyr är The Inner World av tyska #Studio Fizbin absolut något att spana in.

Köp till Ios


Titel: Ittle Dew
Plattform: Ios, Android
Pris: 38 kr (Ios), 40 kr (Android)

Majoriteten av figurerna på korten i City Card Nights går faktiskt att hitta i detta Zelda-inspirerade spel. #Ludosity, från Skövde, står bakom båda titlarna, och även här vågar de driva med kulturen som inspirerade dem. I #Ittle Dew utforskar man en ö och dess grottor, och precis som i exempelvis #The Legend of Zelda: A Link to the Past hittar man ett unikt och värdefullt redskap i dem alla. Det är upplyftande att se att utvecklarna har velat göra ett klassiskt Zelda-spel med en äventyrslysten tjej som huvudkaraktär. Men Ittle Dew tar en annan vändning också då det är fyllt till bredden med sarkasm, nostalgi och härliga serie-inspirerade miljöer. Det är kort och gott en mysig light-version av en spelserie som ligger mig varmt om hjärtat.

Köp till Ios
Köp till Android


Titel: Cordy 2
Plattform: Ios, Android
Pris: Gratis

För att vara gratis är #Cordy 2 riktigt underhållande och varierande. Det märks att utvecklarna har hämtat inspiration från flera plattformsspel. Stämningen och det visuella påminner åtminstone mig om #Media Molecules #Little Big Planet. Och bandesignen får mig väldigt ofta att tänka på klassiska Sonic the Hedgehog, särskilt i de stunder där man i snabb fart springer upp längs med väggar och tak. Banorna är färgsprakande och uppgifterna känns sällan upprepande. Man möter all möjliga typer av motstånd, och den lilla roboten kan göra allt från att sväva till krossa väggar. Cordy 2 är lite av en best of-titel när det kommer till plattformsspel.

Köp till Ios
Köp till Android

Håll utkik efter

Titel: Seabeard
Plattform: Ios, Android

#The Wind Waker möter #Animal Crossing i nyligen utannonserade mobilspelet #Seabeard. Med underbart färggrann estetik rör man sig ute på havet, mellan öar, i byar och i grottor. Det tycks vara en tämligen öppen värld att få utforska. Och det kanske låter fånigt, men när trailern visar på att man kan fiska och åka båt är jag såld. Det är nästan för bra för att vara sant, och som den skeptiker jag är lär jag ta mig an spelet med viss försiktighet. Ändå håller jag tummarna för att Seabeard är lika fantastiskt som det verkar. Vilket jag förhoppningsvis kommer få reda på redan nu i sommar vid planerad release.

Skicka en rättelse