Efter två halvdana försök är svårstavade spelstudion Haemimont tillbaka med ett nytt stadsbyggarspel med det majestätiska gamla Rom som utgångspunkt. Föregångarna hade sannerligen många brister och Grand Ages: Rome lyckas rätta till åtminstone ett par av dessa.

Jag har recenserat massor av stadsbyggarspel i mina dar. De flesta har, liksom detta, kretsat kring den eviga staden. Djupt i hjärtat av historiens kanske allra mest storslagna imperium hittar vi Rom. En stad som givetvis är ett fruktansvärt spännande källmaterial att centrera ett stadsbyggarspel kring.

Haemimonts senaste är en inofficiell uppföljare till de i mitt tycke ytterst mediokra #Glory of the Roman Empire och rentav dåliga #Imperium Romanum. Att utvecklarna bytt namn på serien för varje del är aldrig något gott tecken, men med Grand Ages: Rome har de trots allt åtgärdat en del av de mest påfallande bristerna från seriens tidigare spel.

Ett habilt hantverk, varken mer eller mindre

När jag återigen ikläder mig toga och sandaler kastas jag direkt in i en spännande tidsepok med politik, intriger och rävspel. Som ung patricier gäller det att visa framfötterna och få snurr på mindre byar och samhällen för att gradvis få ökat förtroende och inflytande. När man börjar får man välja en av de fem mäktigaste romerska familjerna som alla har sina för- och nackdelar. Det finns en mängd byggnader till förfogande och alla fyller de viktiga funktioner allteftersom din stad växer.

Spelmekaniken är densamma som i de flesta stadsbyggarspel, i den mening att invånarna får nya behov med tiden och att det behövs en mängd olika anläggningar och resurser för att undvika att den lättretade befolkningen gör majbrasa av din stad i ren vredesmod. Själva byggandet känns dock förhållandevis klent och simplifierat med ett strömlinjeformat upplägg som knappast rivaliserar de tyngre titlarna i genren.

Slogs gjorde ju de gamla romarna också...

Striderna har alltid varit något av seriens sorgebarn och inte heller i Grand Ages: Rome imponerar de. Ibland varvas byggandet med regelrätt stridande och även om slagsmålen förbättrats avesvärt sedan Imperium Romanum har de åtskilliga mil kvar att vandra fram till den uppenbara inspirationskällan - #Creative Assemblys Total War-spel.

I strid är de taktiska valen få. Slagen känns alldeles för ofta givna på förhand, eftersom det är svårt att övertrumfa fienden med rent taktiskt kunnande på grund av den simpla spelmekaniken. Det är nästan lite synd att Haemimont envisas med att ha med detta klart undermåliga spelmoment när de istället skulle kunna ha fokuserat på att göra en betydligt mer djuplodande byggsimulation. Som det är i nuläget är Grand Ages: Rome lite för lättillgängligt, lite för ytligt och - på det stora hela - lite för lite av allt. Istället för att hacka upp spelet i bygga och strida borde utvecklarna helt slopa krigsdelen och istället satsa på att fördjupa själva stadsbyggandet.

Grand Ages: Rome är ett knappt godkänt stadsbyggarspel för nybörjare och yngre. Men även dessa spelare kommer förr eller senare tröttna och gå vidare till större och mer spännande titlar, om deras intresse för genren består.

Nyss testat detta spel och tycker det är riktigt skoj. Tar sin tid o lära sig men när man börjar kunna vad alla byggnader är till för så är det riktigt skoj. Striderna kanske inte varit dom bästa hitills men har inte kört så långt än. Men jag ger detta... 01/06 Nu har jag spelat i tre veckor och jag måste säga att jag har haft svårt att slita mig från datorn. Jag tycker att Caesar 4 känns som en gäspning jämfört med det här spelet. När jag spelade Caesar 4 letade jag febrilt efter stora kartor. Det visade sig... 03/05 Nja inte så superdupersnyggt men ser ändå bra ut =) Och jag menar att man missar lite av spelet om man sänker ned grafiken, så det är dumt att recensera ett spel då tänkte jag. Men det var helt ok spel tycker jag =) 23/04 Har spelat några dagar nu och tycker att det är ett riktigt kul spel. Håller inte alls med om att det skulle vara för enkelt. Tycker att det innehåller tillräckligt med nya infallsvinklar jämfört med Caesar och andra spel i gengren. Att det finns en del... 21/04 Det absolut sämsta med spelet är att staden brinner hela tiden och det finns inget att göra åt det förutom att bygga "pretor någonting" som ser till att du får några vatten kastande gossar som inte hinner släcka något ifallall. Det som också är sjukt i... 25/03 Hah, man undrar ju! :D Jag kan ju dock säga att jag inte alls vart imponerad, även fast jag körde på maxxade inställningar. ;) Du vet, grafiken är inte allt. Jag kan fortfarande njuta av klassikern Farao. 20/03 Tycker det är ett skitkul spel hittills, fast har bara spelat fyra timmar iofs. Men jag förstår fortfarande inte, Geforce 6600/ATI 9600? Är det 90-talet eller? Är sjukt snyggt på högre grafikinställningar, ni missar nåt. 20/03 + för "spännande tidsera"? Låter ju riktigt dessperat.. :D 20/03 +1 Nej tacka vet jag #civcity-rome, det är fortfarande stadsbyggarkungen i min bok! / LordDaimos 20/03 I tend to disagree =) 20/03
Skicka en rättelse