Med fyrkanter och pastellfärger bakar Trion mmo-spel med tydliga Minecraft-influenser.

Sedan Markus Persson och #Mojang gjorde braksuccé med #Minecraft är det många som frenetiskt gräver efter digitalt guld med såväl spelets blockiga stil som det öppna konceptet. Nästa spel med vaskpannan i högsta hugg är #Trove – en mmo-variant som kombinerar båda sakerna med blandat resultat.

Utvecklarna #Trion har #Rift och #Defiance på meritlistan, men den här gången är upplevelsen inte fullt så massiv som genreveteranerna förmodligen är vana vid. Den nyfödda online-bebisen förlitar sig istället på instanser där du använder portaler för att ta dig till olika äventyrsområden, anpassade efter din level.

Varning för sockerchock i godislandet Candoria.

Bakom varje portal väntar en slumpgenererad värld som byggs enligt några olika teman. Efter den fyrkantiga, grönskande skogen kan det dyka upp ett iskallt vinterland, som följs av godislandet Candoria där galna pepparkaksgubbar, gelemaskar och chokladbakelser härjar. Och så vidare. Dessa charmiga miljöer, och mindre charmiga fiender, upptäcker och bankar du ihjäl tillsammans med en handfull andra spelare. Eller själv, om du föredrar det. Alla spawnar samtidigt som världen genereras – sen gäller det rusa in i de dungeons som tornar upp sig i miljöerna.

[center]Trotsa jantelagen[/center]

Det är en kul idé och dessutom också ett skapligt utförande. Actionfesten är aldrig långt bort i en värld där man i klassisk mmo-stil blir rikligt belönad med loot för att slå ihjäl bossar och utforska gamla tempel. Crafting finns också på plats enligt den beprövade modellen med att samla material genom att utvinna mineraler, spöa fiender och utforska världen. Detta används för att bygga prylar som är estetiska eller förbättrar din karaktär.

Minecraft-influenserna är påtagliga i en utgrening av craftingen som helt sonika går ut på att bygga sitt hus. Till ditt förfogande har du en liten plätt som du kan ta med dig in i varje ny värld du besöker. Det fungerar så att det finns små landmassor i spelet som är reserverade för spelarhusen, och först dit kan smälla upp sin kåk.

Att bygga fina saker är Troves största behållning.

Det är ett väldigt smart system på många sätt. Du kan alltid ta med dig ditt imponerande skrytbygge, trotsa jantelagen och visa upp det under varje nytt äventyr. I huset kan du även fylla på ditt lager av potions, snickra på grejer vid diverse arbetsbänkar och göra crafting-material av all loot du inte behöver. Ännu stöddigare blir det i klubbhuset där du och din klubb (guild) kan bygga på en ännu större yta och skapa saker tillsammans.

Mina första timmar i Trove är väldigt roliga. Det känns fräscht att få en helt ny värld att utforska varje gång jag spelar, och den bisarra fiendefaunan av arga skorpioner, studsande mördarbakelser och spökriddare är estetiskt omväxlande. Men ju längre in i de färgglada världarna jag tar mig, desto mer börjar nackdelarna skava mot helhetsintrycket. Man kan sammanfatta Troves stora problem i en enda mening: det är inte tillräckligt djupt. Denna skavank läcker ut i samtliga aspekter och gör att jag tröttnar oförskämt fort.

Snabb men inte särskilt djup strid mot arga getingar.

Striderna är snabba och till en början ganska kul, men förmågorna är få till antalet och låses upp nästan direkt. Redan efter några få levels tappar jag både förmågan och intresset att utveckla min klass (förutom med bättre loot). Trots slumpgenererade världar är nästan alla bossfighter identiska, och snart känns alltihop väldigt slentrian. Ett evigt nötande mot fiender som är estetiskt men inte spelmekaniskt tilltalande.

End game-materialet går ut på att bygga saker, kombinerat med att grinda råvaror och kasta sig in i mörka portaler som dyker upp slumpmässigt i spelets slutområden. Där inne utspelar sig ett slags horde-läge för flera spelare, som ger bättre rustning och vapen än att köra vanliga dungeons.

Trove kan fungera hyggligt som inkörsport för yngre spelare som aldrig förr har kört ner nävarna i bördig mmo-jord, eller för de som vill ha en liten mmo-knorr på Minecraft-konceptet. Det är ett helt okej byggspel där det kreativa skapandet utgör höjdpunkten. Men som mmo-spel saknar det dessvärre djup, fokus och tillfredsställande mekanik. Trots en stark inledning, en del smarta lösningar och kul idéer har jag i slutändan inte särskilt mycket att hämta i den blockiga tillvaron.

Skicka en rättelse