Skiten träffar fläkten när en Strogg-cosplayare anfaller jorden med jättestora skepp, illvillig uppsyn och ett anlete inte ens hans mor älskade.

Skjut dem i ansiktet tills de dör. Det skulle kunna vara den enda texten på Destiny 2:s fodralbaksida. “Höhö, precis som alla andra actionspel då” säger du självsäkert och medan du har en poäng är det faktiskt förvånande hur pass simpel spelmekaniken är i Bungies i övrigt överdådiga uppföljare. Förutom vid några korta passager med plattformsskuttande som utmaning är det sällan mitt finger lämnar avtryckaren.

Destiny?

Quake?

Jag vill poängtera att detta inte på något sätt gör Destiny 2 till ett dåligt spel, för många är detta snarare en bonus, men jag har lite svårt att bli superengagerad i striderna. De saknar finess och fastän man möter en rad olika fienderaser, med egna subgrupper, så kräver de aldrig något mer än olika mycket skott. Helst mitt i plytet då det gör mer skada, vilket pedagogiskt visualiseras med gula istället för vita skadesiffror.

Visst, det är enklare att ta ner sköldar med en viss typ av vapen och du har en arsenal bestående av såväl revolvrar som automatkarbiner, lätta kulsprutor och energivapen. Men variationen i hur du bekämpar fiender stannar vid vilken bössa du greppar. Vid ett tillfälle började jag nästan garva då havet av fiender som kom emot mig förde tankarna till Serious Sam.

Bungie har dock skalat ner de allra mest repetitiva passagerna. I ettan kunde en bossfight bestå av samma tre fiender, i tre olika omgångar. Nu kanske det bara är två. De verkar också ha förstått att det inte går att göra ett seriöst rymddrama när man samtidigt låter sina spelare utföra dans-emotes. Denna gång stannar det allvarliga i att stordummingen har ställt in siktet på sitt supervapen mot vår sol.

På många sätt är Cayde, som fick väldigt skarpt fokus i alla trailers inför släppet, en förlängningen av spelaren själv. Han skämtar om allt, tar inget på allvar och njuter av att skjuta fiender med sin brinnande pistol. Du stöter också på sarkastiska AI-röster, forskare som är roliga i sin torrhet och fastän inte Dinklebot är din konstanta följeslagare finns där utrymme för lite humor som inte baseras på trött röstskådespeleri.

Destiny 2 blir också som bäst när du inte tar det så allvarligt, utan istället går all in i skjutandet och hämtar kaffe under mellansekvenserna. Redan efter den första halvtimmen öppnar spelet upp sig och du kan mer än gärna bjuda med en vän genom kampanjen som likt tidigare tar dig till en handfull olika planeter i galaxen. “Är det No Man’s Sky?” frågade Jocke när han tittade in i spelrummet och jag kan förstå varför. Bungie leker mycket med färger för att särskilja de olika miljöerna och designen är ofta fantastisk, trots att texturerna inte riktigt gör dem rättvisa.

Favoriten än så länge är den lika gigantiska som övergivna forskningsstationen som likt en oljerigg står mitt i ett ilsket hav. Vissa av vyerna Destiny 2 bjuder på skulle lätt kunna bli tavlor och du uppmuntras att insupa dem och inte bara rusa igenom till nästa uppdrag. Särskilt då du inte längre får tillgång till den futuristiska motorcykeln på samma enkla sätt som tidigare.

Även European Dead Zone bjuder på rejält snygga omgivningar bland rostiga och övergivna rester av det samhälle som fanns där förr. Resterna av mänskligheten kraftsamlar vid en gammal bondgård, den sociala mötesplatsen. På postkontoret kan du återfrå utrustning du kanske råkade missa på det senaste uppdraget eller betala riktiga pengar för kosmetiska ting, något som sporrat till hätska diskussioner på forum senaste veckan.

Vid det här laget börjar jag närma mig slutet på kampanjen, efter sisådär 8-9 timmars speltid där jag fokuserat på huvuduppdragen men också testat ett par sidospår. Precis som i föregångaren blir det spontana fighter ute i världen titt tätt, där du sluter upp med lite främlingar för att skjuta massor på en extra tålig fiende.

För de många är detta dock bara en transportsträcka för att börja härja i pvp-läget eller de lite tuffare strike- och raiduppdragen som ger extra bra utrustning. Jag hann köra en strike i morse, blev inte superimpad av slutstriden, och ser fram emot att testa nästa veckas raidpremiär.

Det är också efter det som betyget kommer.

Jag o min tjej fick ett ps4 i julklapp förra året, första spelet jag bara skulle ha var Destiny.. Tyckte d va sjukt nice, efter jag hade testat demot på xbox360 sommaren 2015, jag blev hoocked direkt.. Och nu när d kommer till PC, säger bara, ta mina... 11/09 Som en mångårig spelare av Warframe som i upplägget och design är väldigt likt Destiny, kan någon berätta hur de två påminner/skiljer sig åt? Är sugen på Destiny eftersom Warframe inte är ett FPS. 10/09 Förstår hur du tänker men tror man måste skilja på spel som görs enbart för story och spel som görs i andra syften. Man skall nog inte köpa D2 för 90 euro om man är ute efter en story playthrough. D2 har end game och grind som fokus. Man skall nog köpa... 09/09 Baserat på den tid jag spenderade med PC-betan så kan jag säga att de verkar ha lagt ner ordentligt med tid på PC-versionen. Bra optimerat, och bra stöd för mus och tangentbord. 09/09 Va en öppen beta för PC, snart 2 veckor sen. Spelet flöt riktigt bra. Över mina förväntningar då det alltid brukar finnas ett problem eller två 09/09 @ubn87: Ser fram emot din andra åsikt. Spelade första Destiny en hel jävla massa timmar jag med(säg 2-300 så inte riktigt som du), önskade hela tiden att 2:an vart mer open world. Kommer absolut invänta fler recensioner och ett test själv innan jag säge... 09/09 Hänger inte med i det här med vapnen? Är det så att den första pickan man hittar är lika bra som alla andra man senare hittar eller vadå? 09/09 Det är snyggare, finns Story(!) och en ljudbild som får det att gå i byxorna där musiken är episk och man kan välja vapen efter hur satans gött det låter. Strikes har en mix av raids i sig nu och en del supermario plattformande. D2 kommer bli en favorit... 09/09 @Troll1: Jo, dom expansionerna förbättrade väldigt mycket som var fel med spelet innan. Var kul att då också få höra mer av Nathan Fillion/Cayde-6 :) 09/09 @Dave Lister: Nu har jag varit borta tillräckligt länge för att sakna grinden lite :) Men jo, jag har hört att det blev lite mer story och lite quality of life förbättringar med expansionerna. 09/09
Skicka en rättelse