Det brukar sägas att imitation är den uppriktigaste formen av smicker. Egentligen är det väl inte heller fel att låna och inspireras av saker man själv gillar. Det man måste fråga sig är: var går gränsen mellan inspiration och kopia?
Anledningen till att jag inleder med detta är att Wild Hearts mycket väl skulle kunna anses vara en ren och skär kopia av Monster Hunter-serie. Samtidigt finns det en respekt för originalet, som att det mer ser upp till storasystern än att blint försöka rida på hennes succé.
Wild Hearts är som en påse Gott & blandad och hur jag än vänder och vrider på det är det omöjligt att inte jämföra spelet med Capcoms monsterjägare. I den aspekten finns det väldigt många bra saker, men också en del sämre grejor spelet gör.
Grunderna kopieras nästan rakt av. Det handlar om att jaga stora monster som sen bryts ner i komponenter. Dessa används i sin tur till att uppgradera utrustning och förbättra chanserna mot större och svårare monster. En väldigt bekant spelloop. Med det sagt måste detta inte vara negativt, då konceptet är beprövat, älskat och funkar.
"Grunderna kopieras nästan rakt av."
Storyn är väl inte heller något speciellt. Det är monster som terroriserar människorna och behöver dödas. De nya saker som Wild Hearts lägger till är bland annat att kunna bygga saker i strid. Det gäller lådor, studsmattor och stora barrikader för att hjälpa till i striden. Det man bygger går också utnyttja på så vis att man till exempel kan ta spjärn och göra hoppattacker från lådor som ger bonusskada. En annan effektiv grej är att låta ett monster springa rakt in i en låda man just frammanat så att det blir stunnat, varpå jag får chans att ge lite extra hugg.
I början kan man mest bygga mindre saker, men under spelets gång låses större objekt upp som man sen kan frammana i stridens hetta. Att bygga går också snabbt så det fyller verkligen en funktion och ger en helt ny dimension till striderna. Det går även att bygga nya läger ute på banorna där man kan vila, uppgradera vapen och annat. Så uppgraderingar och sådant kan ske ute på banan och är inte låsta till byn som i Monster Hunter. Alla objekt som frammanas och läger som byggs stannar också på banan så när jag besöker en annan spelares värld ser jag spår av striderna och dennes spelsession. Det gör att världen känns mer levande och mindre som banor.
Det negativa är helt klart grafiken och de tekniska aspekterna. Trots att spelet skippar förra konsolgenerationen ser det många gånger mycket värre ut än tidiga spel till Xbox One och PS4. Ljussättningen och den grafiska stilen räddar spelet lite här, men det finns en hel del tekniska småsaker som inte bör existera på dagens konsoler. Att vissa karaktärer knappt (eller inte alls) rör munnen när de pratar, till exempel. Jag har kört större delen av spelet på Xbox Series X och där flyter det på bra, men jag testade även på PC via EA Play och där var det i princip ospelbart. Nu har jag inget monster (hehe) till speldator, men vi pratar diabildsvisning. Det är inte acceptabelt med tanke på hur det ser ut.
"Det är byggt för multiplayer"
Det tar också ett tag innan Wild Hearts blommar ut, men ju längre in i spelet man kommer desto mer börjar dess egna identitet visa sig. Spelmekaniken är lite rörligare än den är i Monster Hunter, striderna blir därför varierade och roliga. Lägren man bygger börjar även de spela större roll i spelloopen ju längre man kommer. Wild Hearts går givetvis att spela själv, men det är byggt för multiplayer och där är hjälpen inte långt borta då den kan kallas in med ett knapptryck. Väldigt smidigt och enkelt.
Wild Hearts är ett roligt spel men som dessvärre kan kännas lite som en budgetversion av Monster Hunter. Trots att det är kompetent känns det inte lika tajt. Med det sagt har det fräscha nyheter som tillför till konceptet. Men jag frågar mig själv varför jag inte spelar Monster Hunter Worlds eller Monster Hunter Rise istället?
Det som Wild Hearts tillför är nämligen inte tillräckligt för att jag ska byta jaktmarker. Men om du nu skulle ha tömt Capcom-spelen på monster och ditt jaktsinne inte är stillat så ska du definitivt titta närmare på detta.