Det är dags för mörkrets makter att visa framfötterna. Chaos Space Marines är tillbaka i den första expansionen till Dawn of War II och vi rekommenderar dig att ta på dig din bästa rymdkeps innan du läser vidare.

Enspelarläget är nu liksom då en historia i hur rollspel skaffar barn med strategispel, minus det regelrätta basbyggandet. Du följer storyn från #ursprungsliret, tar dig an ett antal hjältar som du sedan levlar upp hela vägen till det nya nivåtaket 30. På vägen finner du en drös föremål som låter dig definiera hur du vill spela.

Förräderi och kaos är fantastiskt roligt

Kaos är inte helt otippat en extremt väsentlig ingrediens, inte minst på grund av enspelarlägets nya korruptionssystem. Moraldilemman korrumperar dig om du agerar busigt, eller frälser dig om du agerar mysigt. Exempel på mysigt beteende är att hjälpa en vän i nöd. Motvikten är då logiskt nog att inte hjälpa denne vän, och helst i samband med att du äter korv Stroganoff och skrattar rått.

Inget kaoshärbärge är komplett utan en bastant toastmaster.

Även om valen i sig är ganska cheesy så är effekterna de har på spelets fortsättning minst ut sagt påtagliga. Istället för att ha en glad grupp assault marines som bara teleporterar sig, kan du ha en awesome grupp assault marines som teleporterar fram en fet eldexplosion. Dina val påverkar även storyn väsentligt. Det vill säga att även om kampanjens speltid bara är 3-6 timmar så kan du enkelt finna motivation att spela igen.

Det bjuds på fem nya enheter för de befintliga raserna, där exempelvis wraithguard ger Eldar tillgång till anti-pansarvapen som de suktat efter sedan... Dawn of War II. Självklart kan du i flerspelarläget nu spela Chaos Space Marines som är en ny upplevelse i sig. Genom att hänge dina uppgraderingar och inriktningar åt olika gudar så kan du välja om du vill köra extremt hardcore-offensivt, eller ge livet en mer defensiv inriktning. Detta är ett välkommet inslag och gör Chaos Space Marines till en varierande och läcker ras.

Du har väl träffat Bastard-Leif? Killen som alltid lyckas spy ner din matta...

Det tillkommer två nya hjältar till The Last Stand-läget där du under våg efter våg klår upp allsköns fantyg: en kaosmagiker, tillika eldfetischist, samt en tyranid med ohyfsat stora klor. Båda dessa kommer med nya spelstilar och möjligheter till bordet, framförallt tack vare deras stora utbud av husdjur och andra varelser.

Korruption när den är som bäst

Sammanfattningsvis bjuder Chaos Rising på en fantastisk expansionsupplevelse. En flexibel och sexig ny ras, ett nytt alla-mot-alla-spelläge, nya nivåer, nya hjältar, tillägg till de ursprungliga raserna och inte minst en kampanj i gråskalor med ett oväntat högt omspelningsvärde. Om du inte köper expansionen kan du fortfarande spela mot spelare som kör med Chaos, och du får tillgång till de andra rasernas nya enheter, men även flerspelarnivåerna och spelläget för den ringa kostnaden av bandbredd.

Som avslutning har jag ett par funderingar. Hur kommer balanseringsproblemen se ut framöver? När kommer fler The Last Stand-nivåer? Och framförallt: hur fan tänkte #Relic när det gäller den sista bossen på svåraste svårighetsgraden?

Såvitt jag vet så har CoH basbyggande. Jag tycker gott de kunde gett oss ett val genom att ha ett extra spelläge. Då kunde de som bara vill ha taktikdelen få det, och de som vill ha strategi också få det och alla är glada och nöjda. 22/03 Väntar fortfarande på ett nytt Chaos Gate ;) 22/03 Basbyggande hör inte hemma i detta spel, Relic visar perfekt hur man gör ett spel utan basbyggande, både med DowII och CoH. Precis som att Supcom visar hur man ska göra med basbyggande...däremot är det extra tråkigt att se hur EA totalförstört vårt kära... 21/03 Bara att hålla med, DoW II är grymt bra och har fokuserat helt på striderna och taktik istället för basbyggande. Den kommande patchen 2.2 som fått patchnotes annonserade ska även vara väl mottagen hos communityn och teoretiskt ordna de balansproblem nya... 21/03 Det visste vi alla redan i Dawn of War II. Att Chaos Rising skulle behålla samma concept var ganska givet. Till viss del saknar jag dock basbyggandet. Men spelupplägget i DoW II fungerar faktiskt ypperligt. C&C vet jag dock inte vad jag skall säga om...... 21/03 inget basbyggande sigh......cc4 ligger i samma papperskorg 20/03 'ere we go, 'ere we go, 'ere we go, 'ere we go, 'ere we go, throo the cosmos. 'ere we go, 'ere we go, 'ere we go, 'ere we go, 'ere we go, throo infinity. 'ere we go, 'ere we go, 'ere we go, don't know where 'til we get there! 20/03 Då har ni klart för höga inställningar för vad er dator klarar av, alternativt möter motståndare som laggar ned spelet. Visst, det finns viss command delay i DoW/Dow2, men den ökar i förhållande till om någon spelare har dålig ping eller undermålig dato... 20/03 Precis. Det fina med DoW2 var multiplayern, tyvärr så förstörs den av deras värdelösa nätverkskod. Har man spelat nåt online sedan 1999 pallar man inte med det bara. 20/03 fan va nice, blir o skaffa lol Slutbossen btw xD 20/03
Skicka en rättelse