Idén att smacka runt en boll för att demonstrera nya Wii-fjärren med inbyggd Motionplus låter ju gjuten, men du gör bättre i att spara pengarna och köpa kontrollen separat.

I #Artoon-utvecklade #Flingsmash besöker du paradisön Suthon Island, där det legendariska stora palmträdet residerar. När elakingen Omminus börjar ställa till problem ikläder du dig rollen som den bollformade hjälten Zip, och eftersom Omminus tacksamt nog fyllt världen med förstörbara block och fiender är det bara att sätta igång att smacka Zip fram och tillbaka över skärmen. Fram och tillbaka...

Alldeles för simpelt spelkoncept

Faktum är att det aldrig blir mer raffinerat än så. Flingsmash utger sig för att vara en mix av tekniken från tennis och adrenalinet från flipper, men i slutändan blir det i ett spel där du bara vevar armen fram och tillbaka för att studsa en boll på tv-skärmen. I nedre delen av bilden ser du i vilken riktning du håller kontrollen, och genom att smälla till Zip flyger han åt det håll du vill. Tanken är att du ska hinna samla på dig medaljer på banorna innan den automatiskt scrollande skärmen tvingar dig vidare. Problemet är att detta är lättare sagt än gjort.

Vissa block kräver mer styrka än andra för att sprängas.

Hur precis Motionplus än må vara tycks Zip ha sina egna idéer om åt vilket håll han vill. Ofta är det halvt omöjligt att förutsäga hur din sving påverkar figurens beteende. Ibland kan rörelsen rakt framåt resultera i att Zip åker uppåt, och det är också rena lottot hur pass hårt du träffar honom. Ibland flyger vår hjälte all världens väg av ett lätt vristknyck medan en ordentlig golfsving knappt uppfattas. För ett spel såpass ytligt och enkelt som Flingsmash är det såklart katastrofalt om inte ens kontrollen funkar, när det är den allt hänger på.

Oputsat teknikdemo

Äventyret är snabbt avklarat - du lär inte spendera mer än ett par tre timmar, max. Därefter finns inte mycket kvar att göra. Om du vill kan du försöka få högre rankning på banorna och låsa upp nya minispel, men eftersom de bara är ännu mer variationslöst blockförstörande så tryter motivationen. Visst händer det ibland att Artoon försöker krydda upplevelsen lite med nya förutsättningar som att Zip förvandlas till en metallboll (blir tyngre) eller krymps. Men det är knappast något som förändrar att du fortfarande bara sitter och viftar för att förstöra block med en boll.

Kan du gissa hur du besegrar bossen?

Spelet är också otroligt lätt fram till sista bossen, som är en extremt frustrerande historia på grund av den opålitliga styrningen. Nej, planerar du att köpa den nya Wii-fjärren med inbyggd Motionplus så gör du bäst i att köpa den separat. 70 kronor extra för att få paketet med Flingsmash är det faktiskt inte värt. Visserligen är det tydligt att målgruppen främst är de yngre spelarna, men även barn förtjänar en djupare och mer belönande spelupplevelse än detta ytliga teknikdemo.

Skicka en rättelse