Jasså? Behöver jag det? Okej då: Du skall bygga upp och sköta om ett zoo. Så, nu vet ni. Underbart. Men allvarligt talat, det är ganska kul, om än inte det bästa i genren så definitivt bättre än alla de tidigare Zooskötarspel jag känner till, och detta av en naturlig förklaring: det finns inte så många. Ovanlighet har dock aldrig hindrat ett spel från att bli stort (bara ibland), men huruvida Zoo Tycoon blir en hit återstår faktiskt att se - hade spelet släppts för två år sedan hade det nog ansetts mycket bra, i dag är det, delvis pga bristen på multiplayer, ganska medelmåttigt.

Spelets början är dock föredömligt enkel: du kan antingen spela scenarion (av typen "få din park att gå med vinst inom ett år), bygga fritt (roligast!) eller lära dig spelet. Lär dig spela-biten är inte den bästa jag sett i ett spel av den här typen, men man uppfattar snabbt grunderna - bygg en bur, stoppa i ett eller flera djur, ge dem den terräng och växtlighet de tycker om och se till att besökarna kan hitta dit. Djurskötare ser till att maten blir serverad, men för att dessa skall jobba ordentligt måste de ha specifika burar att sköta om - visserligen gör såväl skötare som vaktmästare (reparerar trasiga saker och plockar skräp) sitt bästa för att hitta till felen själva men detta funkar inte alls lika bra som i t ex Theme Park. En tredje personaltyp - guider - finns även tillgängliga för att lotsa besökarna runt i parken, men dessa tycks överflödiga, folk hittar runt ändå och eftersom den största utgiften lätt blir lönerna avstår man gärna från att anställa dessa.

Djur däremot kostar förhållandevis lite att införskaffa och ha hand om, och det finns ett rikt utbud. Genom att lägga pengar på forskning och/eller bygga parken större och bättre kan du få fler djur att sätta ut i attraktioner - dock är det ett slitgöra att få de små liven att må bra. En mängd olika växter, byggnader, leksaker och terrängtyper finns nämligen att välja mellan för att dekorera varje inhägnad, men utan exakt rätt kombination av dessa blir djuret ledset vilket leder till mycken plåga och missnöjda besökare. Resultatet blir ett evigt knåpande och månget meddelande av typen "Leopard #3 vill ha mer jord i inhägnaden." Micromanagement någon? Tyvärr saknas möjlighet att automatisera de mer pyttiga aspekterna av parkskötandet, och att hitta rätt miljö för ett djur blir oftast en liten gissningslek om man inte har orkat läsa igenom spelets hjälpfil om djuret i fråga.

På tal om djur - en kul grej att undvika: placera ALDRIG olika sorters djur i samma bur. Detta känns i början som ett bra sätt att få lite variation men leder oftast till omedelbar katastrof, eftersom djurens miljö- och matönskemål sällan eller aldrig stämmer. I värsta fall äter de upp varandra - detta är dock, liksom allt annat våldsamt i spelet - censurerat på bästa Disneymanér med ett stort rökmoln. Du kan på din höjd se lejon och andra rovdjur kasta besökare omkring sig om de råkar komma ut i parken, men detta är ett begränsat nöje då djuren snabbt fångas in igen, förutsatt att djurskötare finns till hands. I "bygga fritt" läget kan du faktiskt prova på en hel del roliga saker, eftersom du får bestämma storleken på ditt startkapital och byggområde själv. Det blir kort sagt svårt att misslyckas.

En sak som också är mycket svår att misslyckas med är de olika hus som finns att sätta ut - aphus, insektshus, souveniraffärer med mera vilka genererar intäkter och är helt säkra från inbrott eller flyende djur. En bra investering, men knappast något att basera en hel park på, eftersom besökarna föredrar konventionella inhägnader. Några byggnader, t ex matstånd av olika slag och toaletter, är dock nödvändiga. En fontän här och var, sopkorgar och picknickbord är även de smått nödvändiga. Fler prylar och uppdateringar till spelet laddas hem smidigt via en inbyggd uppdaterare - bland de första finns en Yeti (snöman) att sätta ut i parken samt en amerikansk flagga att ha som prydnad. Varför den svenska versionen av spelet inte har en svensk flagga kan man fråga sig, men folk blir i varje fall glada av att se den i parken.

Är då Zoo Tycoon någonting att ha? Är du i behov av familjevänlig micromanagement av senaste Microsoft-kvalitet, visst. I annat fall föreslår jag att du laddar hem demon och kollar om Zoo Tycoon är för dig - det är definitivt inte ett spel för alla och många vill säkert vänta tills priset gått ner en bit, då 430 kronor känns lite mycket. Visst är det bra, visst är det kul, men det har en klart begränsad livslängd och möjligheterna till variation är små. Dessutom är spelet i klassiskt men tråkigt isometriskt 2D-perspektiv - 3D med fritt rörlig kamera hade hjälpt mycket. Trots det relativt biffiga testsystemet laggade spelet något i full upplösning... inte bra. Två poäng av fem möjliga.

Testsystem:

AMD Athlon 1 GHz
256MB PC133 RAM