Efter att ha listat de bästa mer eller mindre exklusiva titlarna till Xbox Series X|S har turen kommit till de (lite mer) exklusiva PS5-titlarna. Jo, nya Xbox-konsoler släpptes för fyra år sedan och en vecka senare fick de sällskap av Playstation 5. Ett nytt konsolkrig började.
Tre-fyra år till PS6?
Tre-fyra år till PS6?[/imgd]Och det finns historiska skäl att utgå från att även PS5:an nått halvvägs. Nyligen släpptes muskelknutten tillika dyrgripen PS5 Pro. Den krattar manegen för ansiktslyft och bättre flyt i väntan på PS6. Det bådar gott inför spel som Death Stranding 2 och Ghost of Yōtei.
Men dagens lista handlar inte om framtiden utan är en summering av PS5:ans första fyra år. Redaktionen redovisar sin topp 10 och du gör rätt i att rösta fram din favorit undertill.
10. Black Myth: Wukong
Release: augusti 2024
"Frisk fläkt i en annars rätt uppföljartät PS5-utgivning"
Om du känner att det räcker med ett spel baserat på en kinesisk 1500-talsbok så är det Black Myth: Wukong som gäller. Visst, berättelsen flyger över huvudet på många av oss här i väst, men att spelet sålde 20 miljoner första månaden skvallrar om fler kvalitéer än såna som tilltalar östasiatiska bokmalar.
Wukong plockar godbitar från både Souls-genren och actionrollspel i stort. Insamlade förmågor, varierande vapen och en hjälte som kan anamma olika egenskaper serverar oss en upplevelse i ständig förändring. En frisk fläkt i en annars rätt uppföljartät PS5-utgivning.
9. Returnal
Release: april 2021
Som sagt: fyrverkeri!
Roguelikes har, i någon mån, funnits sedan tidigt 1980-tal. Subgenren är med andra ord inget nytt under solen. Dock är det sällan de görs med sådana ambitioner och pretentioner som i Returnal. Ett smäckert, bländande PS5-spel som under ytan ändå har det himmelska "bullet hell" som finska Housemarque blivit kända för. Det som sker på skärmen är närmast ett fyrverkeri. Mjuka kontroller möter stenhård action.
Roguelike-idén smälter samman med Returnal på ett närmast briljant vis. Det här med att dö och dö och dö, och börja om och om och om igen förklaras med att rymdpiloten Selene fastnat i en tidsloop. Vad som till en början känns som ett gameplay-grepp äter sig sakta in under huden. Roguelikes är inte för alla men den som faller för Returnal kommer belönas.
Och bestraffas. Och belönas. Och...
8. Ratchet & Clank: Rift Apart
Release: juli 2023
Ratchet & Clank hoppade mer eller mindre över PS4-generationen. Om man inte räknar spelet som bygger på filmen som bygger på spelet, det vill säga. Men nej, nog känns det som om Insomniac hade andra prioriteringar där och då. En viss spindelman åt resurser.
"Måtte det inte dröja till Playstation 7 innan vi ses igen"
Det började se ut som att Ratchet skulle gå samma väg som Jak och Sly gjorde före honom. Det vill säga: försvinna. Men Ratchet & Clank: Rift Apart är en lysande replik på rädslan. Ett kaoskul spektakel som bygger vidare på seriens styrkor. Ta bara arsenalen: en hagelbrakare som pixlar motståndarna och en sprinkler som gör buskar av fienderna. Go green!
Samtidigt som detta och samtidigt som berättelsen om Ratchet och Clank till sist får en fortsättning är Rift Apart en "poster boy" för Playstation 5. Närmast Pixar-lik grafik, dunder med Dualsense och pilsnabba resor mellan olika världar och verkligheter. Välkommen tillbaka, Ratchet & Clank. Måtte det inte dröja till Playstation 7 innan vi ses igen.
7. Horizon Forbidden West
Release: februari 2022
Sällan har en post-apokalyps (eller ska vi kalla det för en "post-post-apokalyps?") varit så prunkande och full med liv som i Horizon Forbidden West. Overkligt vackert i världsbygget och med sina mekaniska dinosaurier, men också mänskligt i all sin lummiga sci-fi-prakt.
Ett mänskligt spel.
Aloys resa fortsätter över det som en gång var USA:s västkust. Los Angeles, San Francisco och Las Vegas som du aldrig sett dem förut. Efterkatastrofens USA har en särskild skönhet.
Man kan kritisera "Horizon 2" för att det är en typisk tvåa. En evolution, men långt från en revolution. Himlen trillar inte ner på samma sätt som den gjorde i Horizon Zero Dawn. Det är ingen smältdegel för innovation. Å andra sidan: under Forbidden Wests himmel ryms sanslöst mycket kvalitet. Ett praktexempel på att spel inte måste återuppfinna hjulet. Det räcker gott att det skiner lite starkare och rullar lite bättre.
6. Silent Hill 2
Release: oktober 2024
Såren från Silent Hill 2 var så djupa att ärren drygt tjugo år senare inte har bleknat. Att göra en remake kan därmed ses som ett självmordsuppdrag. Inte minst då studion bakom den, Bloober, gjort sig ett namn på (sin höjd) okej skräck. Ett recept för tung besvikelse.
Alternativt: comebacken ingen såg komma. När vi lyfter skräckgenrens (o)heliga graal så många år senare och dricker känner vi samma toner av skuld och sorg. James Sunderlands tröstlösa sökande efter sin hustru i den dimhöljda staden är fortfarande ett psykologiskt storverk. Lite mer lågmält, ja. Bättre? Nja, snarare är detta Silent Hill 2 för en ny generation.
Att Bloober lyckades med det omöjliga är inget annat än en bragd. De hittade rätt i dimman och Silent Hill 2 är en hjärtslitande mardröm i vaket tillstånd. Så som 2001, så ock 2024.
5. Final Fantasy VII Rebirth
Release: februari 2024
Gammalt och nytt i en lysande mix.
Man kan göra remakes på olika sätt. Där föregående spel på listan var djupt troget är Square Enix pågående remaketrilogi av Final Fantasy VII av ett annat slag. Resans första steg var nog inte riktigt det spel fansen sett framför sig när de år(tioende) efter år(tionde) bönat och bett om en remake. Nej, under ytan bubblar en vågad vision.
En som definitivt klarnar i del två av tre: Rebirth. Vi lämnar dystopiska Midgar bakom oss och ger oss ut i en stor semiöppen värld. Även om spelet tar sig friheter spelar det skickligt på nostalgilyrans strängar. Oförglömliga ögonblick får nytt liv och borrar sig in jrpg-själen.
Det fanns en oro: skulle berättelsen i Rebirth klippa alla band med originalsjuan? Den oron kommer på skam. Det här är återskapande av tidernas största japanska rollspel. Förändringar finns, men det gör även förbättringar. Sista kapitlet kan inte komma snart nog.
4. Spider-Man 2
Release: oktober 2023
Sandman. En drömfajt!
Det tas i från tårna i denna "riktiga" uppföljare till 2018 års dundersuccé. Ett dubbelt så stort New York att svinga sig runt i, och både Peter Parker och Miles Morales är spelbara. Samt fler karaktärer från denna värld, upptäcker man med tiden... Greppet att kunna växla karaktär känns igen från bland annat GTA V, men redan när en gigantisk Sandman ställer till oreda i spelets början står det klart att våra hjältar tacklar problem på olika sätt.
Spider-Man 2 uppfyller alla krav på ett maffigt superhjätelir. Detta är ingen revolution, men likväl ett spel av högsta klass i sin genre. Detaljer har förfinats där förfining behövts, och mycket kraft har lagts på att det ska vara just underhållande. En bra inställning när man gör spel. Därmed är Insomniacs tredje PS5-spel (otroligt!) även deras bästa.
Så här långt.
3. Demon's Souls
Release: november 2020
"Gameplay-genialitet i sällskap av teknisk triumf"
En remake som är lika bra som sitt decenniegamla källmaterial är inte alldeles vanligt, särskilt inte när originalet satte standarden för en ny typ av spel. Men så är Demon's Souls heller inte vilket spel som helst. Det krattade för en våg av spel med skoningslösa bossar, och nyversionen vacklar inte en millimeter på vare sig svårighetsgrad eller kvalité.
Det visar sig vara precis lika utmanande 2020 som 2010, men den här gången skådar vi dödens vitöga i 4K och 60 fps. Bluepoint ger oss gameplay-genialitet i sällskap av teknisk triumf, och sammantaget tänker ingen riktigt på att det bästa releasespelet till PS5 i grund och botten är ett decennium gammalt. En själaskördare att dö för. Och i.
2. God of War Ragnarök
Release: november 2022
Ingen kunde ana att det som en gång var hackande och slashande arkadaction på PS2 skulle bli ett mytologiskt storverk på PS4. Men det var precis vad 2018 års God of War var, ett spel som skiftade fokus från den grekiska mytologin till den nordiska asatron.
Det var mer än så som ställdes på ända: genre, ton och en endimensionell actionhjälte som blivit en bister far till en boy. Men vi köpte det – och köper det i God of War Ragnarök.
Du och jag, boy.
Där föregångaren var karg och kall blir detta en mer bombastisk resa genom den nordiska mytologins nio riken. Det som påbörjades ska nu avslutas och den här gången klättrar vi över Asgårds bokstavligen skyhöga mur. Man hade kanske väntat sig fler God of Wars med en nordisk fond, men när allt är sagt och gjort känns detta som en självklar slutpunkt.
Den här gången kommer vi oväntat nära de som är Kratos motståndare: Oden, Tor och de andra. Samtidigt är detta en klassisk uppföljare. En typisk "tvåa" som gör allt lite bättre, vackrare och större. En fulländad uppföljare. Och, som sagt, en slags final. God of War lär fortsätta men vart våra vägar bär härnäst är oklart. Egypten är definitivt lågoddsaren.
Klart är att Ragnarök höjt ribban till gudomliga nivåer.
1. Astro Bot
Release: september 2024
Så fick Playstation sin Mario till slut. Nästan 30 år tog det, och med Astro Bot har Sony ett ansikte som kan bära Playstations namn på sina axlar.
Spelglädje i sin renaste form.
Tecknen fanns där redan i det småväxta PS5-debutliret Astro's Playroom och i VR-exklusiva Rescue Mission, och den här gången levererar Team Asobi på alla cylindrar. Världar fulla av lekfullhet, påhittighet och pussliga problem. Det är kreativitet och kvalitet som få bortom Nintendo äger förmåga att skapa, och trots flitiga lån från övriga spelvärlden känns spelet som en kärleksförklaring till just denna.
Astro Bot är en påse full av spelvärldens sötaste godisar, toppad med snygga blinkningar till alla som kan sin Playstation-historia. Men mest av allt är det ett fantastiskt plattformsspel.