Dean plirar bakom glasögonen.
– Det finns gott om roliga varelser att fucka upp i det här spelet. Det är kul.
Jaså, det finns mer än det uppenbara?
– Ja, det förekommer andra djur och kanske rentav andra varelser på ön. Gott om skit att döda..!
Dean flinar sadistiskt.
Du nämnde i presentationen att ni hade en "låtsaslågbudget" att hålla er till när ni byggde spelet.
– Ja, med karaktärsdesignen på Omega Force, som är namnet på cyborgstyrkan, försökte vi begränsa oss efter en tänkbar verklig budget. Så genom att tvinga kreatörerna att hålla sig till en budget på 150 dollar, fick de fundera kring hur sådana utstyrslar skulle se ut.
Så hur mäter man det?
– Med kvitton! Nej, snarare estimat, de fick gå lite över budget, men inte synbart.
Då fick de betala resten ur egna fickor?
– Vi får inte tillräckligt bra betalt för att göra det...
Du nämnde också i presentationen att handlingen är usel.
- Ja, den är fruktansvärd!
150-dollarskläder ger dig i alla fall mycket lampor
Så du är medveten om det.
– Ja, ja, ja. Jag tycker inte vi är tillräckligt självmedvetna i den här branschen generellt. Vi har inte tillräckliga insikter i vad vi är och att vårt syfte i första hand är att underhålla. Det finns givetvis utrymme för allvar, och jag uppskattar seriösa spel, men också rent larv. Du kan hoppa över mellansekvenserna i vårt spel om du vill!
Dean skrattar.
Försöker du säga att de är meningslösa?
– Nej, du vet, ingenting är meningslöst, men spelet handlar bara om att ha så kul som möjligt.
Skulle du säga att det är en parodi eller en kärleksförklaring till eran?
– Det är en... En kärodi ("lovedy" med hans ord)!
En kärodi?
– Verkligen. Alltså, våra hjärtan har verkligen gått in i det här projektet, och jag hoppas att det märks. Det är gjort av människor med känsla för den här tidseran. Ur ett parodiperspektiv så driver vi en del med spel, som med handledningen, där vi verkligen håller spelaren hårt i handen. Som spelare blir man till slut irriterad och utbrister "fuck this!". Spelare är inte dumma, du vet. Så vi jävlas lite med dem genom den mest irriterande handledningen någonsin!
Ni omfamnar det!
– Precis, och det är vad hela projektet har handlat om. Omfamna ostigheten, den lökiga estetiken. Injicera så mycket bullshit som möjligt. Det har varit ett nöje.
Eighties is coming
Så vad skulle du peka på som det roligaste med spelet, om du var tvungen att lyfta fram något speciellt?
– Vad jag personligen verkligen underhålls av är att gröpa ut cyborgsoldaternas hjärtan och använda dem som bete för drakarna. På det här sättet kan du undvika att avlossa ett enda skott, och istället se drakarna storma fram och slå skit i spillror.
Det är som en drakgranat!
– Ja, ungefär. Så när du hittar en drake kan du locka in dem efter dessa hjärtan så att de tar över fästningar åt dig, medan du gömmer dig i buskarna. "Bzzzt", "bzzzt"!
Dean bjuder på kompletterande ljudeffekter och pekar med hela armarna.
Men vad jag vill veta är... kan man rida på drakarna?
– Oj, nej, tyvärr inte. Eller är det kanske en hemlighet i spelet?
Så det är en spoiler?
- Nej, tyvärr. Man kan faktiskt inte rida på drakarna. Men kom igen! Så lång tid har vi inte haft på oss med det här spelet!
– En sak som kan vara värd att veta är angående vapnen. De med vakna ögon kommer att upptäcka varifrån vapnen kommer. De baseras på väldigt ikoniska sådana från den eran.
Många olika inspirationskällor alltså?
– O ja. Från spel och filmer.
Så vad har varit de huvudsakliga inspirationskällorna? GI Joe, Terminator? De vibbarna kunde man höra i musiken.
– Definitivt. Du kan fortsätta så fortsätter jag bara att säga ja. När jag minns Laser Quest som barn... "Jag är en cyborg! Peow, peow!". Det är som barndomens lekar. Jag brukade titta på Robocop igen och igen och igen...
Du är inte en skurkorganisation av rang utan underjordiskt labb
Gör du fortfarande det?
– Skojar du!
Dean lutar sig tillbaka och drar upp luvtröjan för att blotta den håriga magen, nej, bältet.
– Se bara på mitt OCP-bälte!
Se där! Så du samlar på leksaker och sånt?
– Jag har en del sånt. Jag är väldigt förtjust i "desert chrome"-estetiken. Killen som gjorde illustrationerna för vårt spel heter James White och är en spektakulär filmaffischkonstnär. Han är expert på just den estetiken. Vi hade alla väldigt kul tillsammans, och det tror jag märks på resultatet.
Dean rättar till luvtröjan. På tio minuter har han charmat mig mer än spelet gjorde på trettio.
Far Cry 3: Blood Dragon blir tillgängligt digitalt och helt fristående den 1 maj för PC, Xbox 360 och Playstation 3.