Tre Octopath Travelers (mobilspelet inräknat), Triangle Strategy, Live A Live, Star Ocean: The Second Story R, nyss Dragon Quest III HD-2D Remake och 2025 får vi dubbelpaketet Dragon Quest I & II HD-2D Remake. Puh! På sju år blir det nio spel. Det är en hel för den en gång unika looken.

Masaaki Hayasaka, producent för nya Dragon Quest III, säger till Bloomberg att han ser potential för fler Dragon Quests i "HD-2D", men det beror förstås på hur det går för trean och dubbelpaketet med ettan och tvåan – och huruvida Square Enix drar ner på tempot.

Om vi skulle släppa för många spel i följd skulle det leda till att folk tröttnar på dem. Å andra sidan, om det går för lång tid mellan lanseringarna, kan det också få serien att kännas mindre levande och kraftfull. Det är ett känsligt ämne. Det är också något som mina chefer ständigt tvivlar på och grubblar över.

Hayasaka berättar vidare för Inverse att det Square Enix-rollspel han helst skulle vilja se en HD-2D-version av är SNES-rollspelet Final Fantasy VI. Visserligen fick det ganska nyligen en så kallad "pixelremaster", men spelet från 1994 var också en referenspunkt för Octopath Traveler.

Då denna stil skapades med inspiration från sådana titlar, är den mycket kompatibel med spel som ursprungligen gjordes med pixelgrafik. Denna kompatibilitet är förmodligen anledningen till att många tycker att stilen passar perfekt för den här typen av remakes.

Men nej, några konkreta planer finns inte – ännu.