Kingdom Come: Deliverance 2 släpps i morgon, och senare i dag läser du vår recension. Men hur spelet flyter på konsol kan du redan nu få redan på, för Digital Foundry har testat det och fått lov att släppa en redogörelse.
Med dagens två Xbox Series- och två PS5-konsoler kan spelet i praktiken köras i tre prestandaklasser: PS5 Pro, PS5/Xbox Series X och Xbox Series S. Det är skillnad i framerate, upplösning, bildkvalitet, och även i valmöjligheter.
PS5 Pro körs i ett enda grafikläge, med högst detaljrikedom, draw distance med mera. Upplösningen är 2 304 x 1 296, vilket skalas upp till 4K med Pro-konsolens nya PSSR-teknik, och målet är 60 bilder/sekund. På PS5 och Series X kan du välja mellan Fidelity och Performance Mode, i praktiken snyggare och mer högupplöst (2 560 x 1 440) i 30 fps och nedskalad grafik och upplösning (1 920 x 1 080) och 60 fps, båda uppskalade till 4K. Och slutlligen har vi då Series S som naturligt nog har blekast grafik, körs i 1 920 x 1 080-upplösning och ser aningen blekt ut jämfört med övriga alternativ.
Intressant nog ger vanliga PS5 lite högre bildflyt än PS5 Pro, och eftersom det saknas inställningsalternativ för Pro så kan man inte göra något åt det. Testaren noterar vissa dippar ibland (det är variabel bilduppdatering i flera lägen), men Series S är den enda plattform där det blir ett rejält minus, menar man. Återstår att se om utvecklarna kan polera detta kring eller efter release.
Kingdom Come: Deliverance 2 släpps till PS5, Xbox Series och pc i morgon, tisdag. Vår recension läser du som sagt senare i dag.