Sweclockers var inte särskilt imponerade av pc-versionen av Assassin's Creed Shadows. Inte anmärkningsvärt snyggt, ändå "oerhört tungdrivet" och fick ändå ett grafikkort för över 30 000 kr att knäa, menade man.
"Som ett helt annat spel"
Men på PS5 Pro verkar saker muntrare. Digital Foundry har testat spelet på konsol, och på den kraftigaste PS5:an sticker grafiken ut rejält tack vare att den orkar leverera avancerade ray tracing-effekter. Vilket gör skillnad för ögonen: "I många ljusförhållanden ser PS5 Pro-versionen nästan ut som ett helt annat spel", skriver de. Det är framförallt prestandaläget (60 bilder per sekund) som får beröm, och man kallar releasen "En av de mest betydande PS5 Pro-uppgraderingarna vi sett."
På vanliga PS5 och Xbox Series X används naturligtvis färre effekter, hur många beror på grafikläget. Det finns tre stycken: kvalitet (30 fps), ett balanserat (40 fps) och kvalitet (60 fps). På budgetmaskinen Xbox Series S finns bara ett läge (30 fps), och det lider av fler fps-drops än på övriga maskiner. De andra håller frameraten skapligt, men inte helt stabilt alla gånger.
Summa summarum ser testarna Assasin's Creed Shadows som ett intressant steg mot framtiden för serien, inte minst för att Ubisoft skippat förra generationens konsoler och uppdaterat spelmotorn med moderna effekter. Så spelet verkar rulla bättre på konsolerna än på pc för stunden.
Och spelet då, hur bra är det? "Bra", tyckte FZ:s Johan Lorentzon. Men med en hel del förbehåll. Läs recensionen.