Att skriva en recension av den här sortens spel är alltid svårt. Det är inte mitt jobb att sälja in produkten till folk som inte redan fallit för Football Manager-serien. Då hade jag fått bra mycket bättre betalt. Och de som redan är förälskade har förmodligen redan börjat spela demot och förhandsbokat spelet för länge sen. Att skriva om alla spännande nyheter känns därmed meningslöst för bägge målgrupper.

Men sen finns det också såna som jag. Som spelade massvis med managerspel i ung ålder, och som i dagsläget mest lirar den bra mycket enklare versionen av spelet i min Ipod (#Football Manager Handheld 2011) och som tyckte att #Football Manager 2011 var ett grymt spel, men som inte hade tiden det krävdes för att faktiskt sätta sig in i det helhjärtat nog för att kunna styra Arsenal till en efterlängtad Champions League-triumf. #Football Manager 2012 är bra mycket mer lämpat för mig och för er därute som känner igen er, samtidigt som hardcorefansen märker att utvecklarna inte tummat på innehåll och djup.

Tutorialen håller dig i handen genom spelets grunder, steg för steg.

Först och främst presenterar #Sports Interactive äntligen en fullständig tutorial, som passar både vana spelare som bara behöver uppdateras om nyheterna i årets lir, och den skara fotbollsfans som precis insett hur fantastiskt roligt det är med managerspel och vill ge årets version chansen. Eller kanske till och med de som bara gillar fotboll, men inte ännu insett charmen med en fotbollssimulator. Det tar lite tid att ta sig igenom tutorialen, men det är helt klart värt det om du vill få ut det mesta av din nya karriär.

Softcore-fotboll

Att spelet vill nå en bredare målgrupp än hardcorefansen är tydligt även i upplägget. Det finns något som passar alla, i en förpackning som än mer detta år är väldigt lik en modern webbläsare. Allt från spelarpresentationer till nyhetsflöde till spelarscouting till matchförberedelser är förpackat mycket enklare än tidigare, utan att förlora det djup spelet alltid haft (särskilt om du har hög upplösning på skärmen). Mindre klickande fram och tillbaka, helt enkelt, vilket har lett till att allt går så mycket kvickare. Det tar alltså inte flera veckor (eller månader, för dig som var riktigt petig med detaljerna) att spela en säsong.

Allt om Zlatan på en och samma sida. Magiskt!

Matcherna är givetvis en huvudaspekt i Football Manager, och även där finns det väldigt hög flexibilitet. Jag tycker om att låta resultat och spelarbetyg tala för sig själva för att en säsong ska gå snabbt och effektivt. Men vill du titta på en hel 90-minutersmatch och själv betygsätta spelare går det också. Du kan leka Alex Ferguson och skrika instruktioner från sidlinjen, och märka hur dina instruktioner går fram till spelarna. Eller göra ett snabbt byte utan att behöva gå in i taktikmenyn, samtidigt som du kan peppa den inhoppande spelaren med några väl valda ord. Vi har kommit långt sen vi tyckte det var häftigt att se 22 runda ringar springa omkring på en fotbollsplan uppifrån.

Det är inte särskilt snyggt, men det fyller sin funktion.

Sports Interactives Miles Jacobson vill kalla FM 2012 ett RPG. Och det är det väl, med viss modifikation. Du kommer inte få bestämma hur många barn du har eller var du ska åka på skidsemester (som i "konkurrenten" #Fifa Manager), men alla aktioner i spelet har en effekt, allt du säger och gör bidrar till din personlighet. Det har klagats på att det i förra årets spel fanns för lite interaktion med press, spelare och kollegor – men nu finns det väldigt många alternativ i diskussioner, och du kan även bestämma vilken ton du ska säga det i. Råkar du förlora två matcher på raken, kan du alltid samla ihop spelartruppen till ett lagmöte och fråga vad tusan som gått snett. Jag skulle nog inte kalla det för RPG, men du får en helt annan spelkänsla än tidigare, det känns bra mycket mer personligt – som att allt du säger och agerar på faktiskt har en effekt.

Inte bara ett jobb

Det är såna här små grepp som gör Football Manager 2012 så underbart, och så roligt. Även om FM 2011 var grymt på sitt sätt, saknade det den spelglädje som tolvan har så mycket av. Miles Jacobson har nämnt att det ibland kändes som en "chore" att spela elvan, och det är ju inte meningen. Det ska vara roligt att hitta guldkorn i transferdjungeln, lyckas i spelarförhandlingar, hitta fungerande taktiker och se sina ungdomar utvecklas av ditt träningsupplägg. Allt detta är nu möjligt tack vare nya grepp i funktionaliteten. Min lilla personliga favorit är att du kan låsa ett bud vid en spelarförhandling, för att tvinga spelarens agent att hitta kreativa lösningar för att få in mer pengar (eller så lämnar han förhandlingen rakt av, beroende på agentens personlighet).

En annan liten favorit är taktikskaparen, där du i en steg-för-steg-guide får ange dina preferenser för ditt lag, med förklaringar till varje alternativ. Du får sedan bestämma vilka som ska ta hand om fasta situationer och hur övriga spelare ska bete sig på dessa. Det är väldigt många val och mycket djup, men tar ändå inte så lång tid – precis som det ska vara. Du får, och bör, även skapa backup-taktiker som spelarna tränar in, som du kan använda mot olika motståndare (det är bra att ha en mer offensiv taktik på hemmaplan, och vara mer försiktig i bortamatcher).

Enough is enough, det skulle ta minst tio sidor att berätta om allt, både gammalt och nytt, som är fantastiskt i detta spel. Har du länge velat testa att ge dig in på managersvängen, är denna upplaga av Football Manager helt rätt val. Är du sedan länge redan en supporter och beställt spelet för länge sen, ja då har du också gjort helt rätt val. Men var beredd på att säga upp ett par bekantskaper eller jobb när du väl satt igång. Det har aldrig förr varit så här roligt att trycka på knappar och läsa en massa text om fotboll.