Tycker du att Hearts of Iron och Victoria: Revolutions är alldeles för simpla? Känner du att ett strategispels kvalitet är direkt relaterat till hur många olika skatter, lagar och handelsavtal du kan styra över? Grattis, då har Battlegoat Studios gjort ett spel bara för dig.

För Supreme Ruler 2020 är spelet med en inlärningskurva lika brant som Kebnekajse (inte helt oöverstigligt alltså, men bra kängor rekommenderas). Under det detaljtyngda interfacet döljer sig ett sympatiskt strategiskt-politiskt spel, men det krävs en stor portion tålamod för att hitta dit.

#Paradox Interactive distribuerar spelet och upplägget känns igen från den genre som Paradox själva mer eller mindre skapat med sina framgångsrika nationssimulatorer som #Europa Universalis och #Hearts of Iron. Du styr alltså ett helt land, men den här gången i en nära framtid där världen inte längre domineras av den forna supermakten USA.

Detaljer i överflöd

- men hur- och varför?

Det är lätt att bli överväldigad av den enorma arsenal av funktioner och sektioner som interfacet ger dig tillgång till. För min del tog det ett bra tag innan jag ens började förstå hur jag gjorde saker i Supreme Ruler 2020, för att inte prata om varför jag behövde göra något. Det här är ett problem för spelet och det blir inte bättre av att de tutorials som finns är extremt sparsmakade.

Till din hjälp har du olika ministrar som i sin tur har olika departement underställda sig. Det finns till exempel en utrikesminister som är ansvarig för utrikesdepartementet med ansvar för diplomati och relationer till andra länder. Ministrarna är överlag kompetenta och sköter sig alldeles utmärkt på egen hand. Du kan välja att sparka en minister och utse en ny för att förändra ett departements inriktning, ministrarna har nämligen olika politisk agenda vilket påverkar din stolta nation i allra högsta grad. En tråkig miss är dock att Battlegoat av någon outgrundlig anledning begåvat alla ministrar med generiska engelska namn, oavsett vilken nation du spelar som.

Det är ekonomin, pucko!

Ekonomin är på många sätt spelets kärna, utan en välsmord kassa kommer ditt land ingenstans så det är bara att kavla upp ärmarna och sätta i gång med att sanera budgetunderskott, balansera skatter och se till att ditt land har en väl fungerande handel. Den här biten är mycket genomarbetad men samtidigt, och jag inser att det till viss del är oundvikligt, ganska torr i praktiken. Det jag tycker är synd är att den politiska dimensionen i Supreme Ruler 2020 inte känns lika välutvecklad. Dels saknas det ett bra informationssystem om vad som händer runt om i världen vilket gör att världen aldrig riktigt känns levande.

Militära enheter finns det gott om, men frågan är om det verkligen är motiverat med den enorma variation som finns att tillgå med tanke på vilken nivå spelet simulerar. Men ibland blir detaljnivån smått absurd och Battlegoat kunde gott förenklat hanteringen till något mer i stil med Hearts of Iron. Men visst finns det smarta lösningar även här, ”hot spots” förenklar ordergivningen genom att du utser en konfliktzon och sen ger din militära styrka vissa parametrar att hålla sig inom. Även mobilisationssystemet fungerar bra och känns realistiskt utan att bli övermäkigt. Realtidsaspekten känns dock ganska torftig, striderna blir till någon sorts halvhjärtad RTS-affär. De fyller sitt syfte men inte mycket mer.

"Invasionen av Norge är i gång

Endast för tålmodiga skrivbordsgeneraler

Presentationen är genomsnittlig för genren, det vill säga torftig men funktionell grafik och pompös men intetsägande musik. Nu gör det varken till eller från i det här fallet, om inte annat kan det vara skönt för ditt stackars grafikkort att få vila lite.

Supreme Ruler 2020 är ett spel för de redan frälsta. Den medelmåttiga presentationen och bristen på användbara tutorials förstärker intrycket av Battlegoat främst vänder sig till hardcore-strategerna. Det är samtidigt ett riktigt klurigt spel att bedöma efter att ha spelat det under en begränsad tid, för om det är något som krävs för att få Supreme Ruler 2020 att glänsa så är det just tid. Men till slut blir det bara ett knappt godkänt betyg. Battlegoat har definitivt en lockande vision men behöver polera sin skapelse några varv till.

Average 7.5/10 av alla engeelska siter är ju rätt otroligt, med tanke på hur skrämmande många är som recenserar spel i drivor hatar 'tänka'-spel. Spelade Supreme Commander 2010 och detta är löjligt bra, men _kanske_ kräver att man gillar att överse ett... 29/06 exakt, mera djup har ett spel, mera utmaning, och mera att göra, helt underbart! +att det håller borta småbarn vid MP spel :> 27/06 Haha såna här spel är alldeles för komplicerade för mig, håller mig till Civilization IV istället 27/06 Köpte Supreme Ruler 2010 på Coop för en hundring nyligen. Har dock inte prövat det ännu. 27/06 Ja, alltså jag håller med om att ett spel som Supreme Ruler 2020 inte ska dömas på en ganska kort recension. Jag rekommenderar den som är nyfiken att läsa de recensioner som länkas till ovan men även vad fansen skriver på Battlegoats forum (http://www.b... 27/06 Rollspel och strategispel ska göra lite ont att spela. Ju brantare inlärningskurvan är desto gladare blir jag hehe. 27/06 Om man kollar på den eminenta länken som Fredrik II postade så verkar det ha fått helt ok recensioner. Jag misstänker att detta spelet har en liten men mycket hängiven skara. Apropå FZs recension tyckte jag den var lite kort och hade gärna fått beskriva... 27/06 Spel ska vara lätta att komma in i,, Jag spelar för avkopplings skull och vill inte jobba för att förstå vad jag ska göra,, Kanske är hur kul som helst om man lär sig, men är för lat.. 26/06 det ser ju hur kul som helts ut :) :) spel där man tar över den patetiska världen= as bra! 26/06 finns att köpa på paradoxs nerladdningstjänst www.gamersgate.com verkar vara ett riktigt trevligt spel om man orkar sätta sig in i det. 26/06
Skicka en rättelse