Resident Evil är inte vad Resident Evil en gång var. Capcom möter kritikerna med mer av allt, och del sex blir för mycket av vad Resident Evil en gång var.

Jag måste konstatera att jag blev stormförtjust i #Resident Evil 5 när det var aktuellt för tre år sedan. Den nya riktningen, som så tydligt hade markerats med det actionpackade #Resident Evil 4, fick i och med generationsskiftet en samarbetsmekanik som på något sätt ursäktade stelkrampen i spelets styrning. Det var episkt, rafflande, överdrivet och underhållande. Jag minns hur jag direkt efter att ha intensivspelat igenom Resident Evil 5 gottade mig åt vaga uttalanden från #Capcom om succén och hur de skulle ta den vidare med sexan. Den kändes då så oöverskådligt långt bort.

Bossarna har växt till sig.

Därför är det stort att sitta här nu, och inse att dåtidens framtid är nutid och att Resident Evil 6 är ett konkret faktum. Men desto tråkigare att fyllas av känslan av besvikelse – och frustration över att serien inte är lika relevant idag. För Capcoms nya riktning tycks till slut ha lett dem vilse.

Fyra parallella scenarion

Det mest intressanta med Resident Evil 6 är att man presenterar fyra sammanflätade, parallella scenarion där klassiska nyckelkaraktärer som Leon Kennedy, Chris Redfield och Ada Wong får ta plats. För att inte nämna Sherry Birkin, som introducerades som blotta flickan i #Resident Evil 2, och nu har hunnit bli fullvuxen kvinna. Man kan själv välja ordningen på sin väg genom händelseförloppen, där Leon finner sig mitt i epicentrum av ett nytt Umbrella-virusutbrott, Chris tvingas gaska upp sig från sin alkoholiserade tillvaro för att ryckas rakt in i den militära hetluften och Ada Wong som katalysator har egna, dunkla motiv som jag ska lämna därhän för att inte spoilera något.

Ny för sexan är Jake, en egoistisk legosoldat som tycks vara resistent mot zombieviruset och således på flera sätt behövs för att bekämpa det. I karaktärsblandningen funkar han bra som kaxig antihjälte.

Gene Simmons gör ett gästinhopp.

Karaktärerna sätter olika prägel på speluppläggen, även om de i stort sett är fokuserade på envetet eliminerande av det fullständigt urspårade zombievirus som Umbrella en gång tappade kontrollen över och som nu, i spelets år 2013, används för tveksamma terrorsyften i spillrorna av civilisationen. Detta manifesteras i hjärndöda fiender som i olika grad och utsträckning har muterats – somliga så monstruösa att de framstår som mytologiska eller utomjordiska.

Mången västerländsk inspiration

Det märks att Capcom i sin ängslighet över att inte vara relevanta och inte hålla jämn takt med västerländska actionspel har detaljstuderat dem för att på något slags apstadie se ut som dem, lära sig gå som dem och vara som dem. När Jake jagas av en helikopter som skjuter brädorna under honom i spillror alltmedan han hoppar mot undsättning, eller för den delen när han och Sherry jagas springande mot kameran, påminns man inte bara lite om situationer man upplevt tillsammans med Nathan Drake i Uncharted. Och när Chris rör sig på kinesiska bakgator och i neonupplysta lägenhetskomplex i samarbete med unge nykomlingen Piers är det svårt att inte tänka på #Kane & Lynch 2. Men allra mest genomgående påminner Resident Evil 6 med sin envetna tredjepersonsaction och stökiga speldesign om Army of Two. Det är ingen smickrande jämförelse, och definitivt ingen komplimang.

Föregående Nästa
Efter att ha testat demot så tycker jag det i särklass värsta är den snäva synvinkeln. Det kopplat med de snabbare rörelserna gör mig åksjuk trotts att jag sitter på gott avstånt ifrån teven. Det har aldrig hänt mig i något spel innan. 07/10 Tyckte RE6 blev lite fattigt på innehåll. Femman hade en balanserad action med blandade typer av infekterade monster. Riktigt roliga boss fighter och väldigt varierande miljöer. Det ständiga diamantletandet för att kunna uppgradera sina vapen gjorde all... 03/10 Såhär ser ett riktigt Resident evil / Biohazard spel ut: http://youtu.be/wBQE8eZzbvM http://youtu.be/-LWB360o5h8 Gör om det där med modern grafik och bättre styrning = succé. 03/10 Spelet kommer vara sämre än RE5 det är uppenbart från demot. Spelet är skit, vi har redan spelat igenom det, kort sammandraget.Fyra sammanflätade öden av SKIT! Till och med 5an är bättre 6an bjuder bara på något av den absolut sämsta styrningen någonsin... 03/10 Får en tår i ögat när jag läste denna recension. Hallå! Det är Resident Evil! Va fan har hänt?!?! Var ju den bästa spelserien någonsin.... Lär spela det ändå, men blir till att köpa det billigt och köra igenom vid semestern till jul. 02/10 Lär väl vara helt ok att co-op igenom. 02/10 "Uppstyrd, rörligare kontroll" det var detta som gjorde demot ospelbart, och efter 3-4 genomspelningar av varje karaktär är det fortfarande lika dåligt. Antar det är exakt samma "Uppstyrd, rörligare kontroll" i demot som i det färdiga spelet, så......Bo... 02/10 "Finns det något zombieläge i den här shootern?" 02/10 Visste att hypen var falsk. Tragiskt, jag hade hoppats på ett skräck Resident Evil alá nr 2. 02/10 RIP Resident evil. Du var en stor del av min barndom, minns dom sena nätter på helgerna, hur livrädd man var för och spela men ändå så kunde man inte låta bli. Mystiken, atmosfären, väldigt sällan har jag fått uppleva sådan spelglädje. Du kommer alltid... 02/10
Skicka en rättelse