Sju månader efter konsolpremiären är det äntligen dags för datormänniskor att sätta tänderna i GTA IV. Ett närmast garanterat bra spel, men slår det originalet?

GTA IV på konsol är ett av årets måsten på actionfronten. Sju månader efter urpremiären gör datorupplagan entré, med löften om en och annan förbättring som tröst för den långa väntan. Känner du inte till historien om Niko Bellics ankomst till Liberty City, hans krigshärjade bakgrund och de fantastiska birollskaraktärerna rekommenderar vi att du läser vår första recension. Det här omdömet kommer främst att handla om skillnader, nyheter och vad som är bättre. Och sämre.

Niko Bellic 2.0

Filmad kriminalitet - för första gången smart

Den största nyheten med datorupplagan är ett filmverktyg. Detta webb 2.0-doftande initiativ är som klippt och skuret för ett spel av denna sort, där spektakulära händelser formligen haglar. När du är med om något sevärt trycker du på F2-tangenten varpå de senaste 30 sekunderna sparas. Hala fram mobilen och riv eld på filmredigeraren, ett rudimentärt men dugligt verktyg som innehåller övergångar, klippning, möjlighet att lägga på musik med mera. När du pillat färdigt exporterar du filmen, antingen för webben (till Rockstar Games Social Club) eller som ett fristående klipp som kan lassas upp på exempelvis Youtube.

<object width="450" height="320"><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><param name="movie" value="https://rsgames.hs.llnwd.net/o10/ZTM1MTNmMmVjYjRhNWViNWQ3ZmZh..."></param><embed src="https://rsgames.hs.llnwd.net/o10/ZTM1MTNmMmVjYjRhNWViNWQ3ZmZh..." allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" type="application/x-shockwave-flash" width="450" height="320"></embed></object>

Film skapad med spelets inbyggda redigeringsverktyg. Kommer du inte åt den finns en högupplöst version (41 MB), att hämta här.

Filmfunktionen är smått fantastisk i all sin enkelhet, även om upplägget gott kunde ha varit mer pedagogiskt. Kravet på ett separat konto kan jag leva med, men det stör att du måste ha två separata konton - ett till Social Club, ett till Games for Windows Live - för att kunna avnjuta spelet fullt ut. Och om du köper spelet via Steam får du ytterligare ett inloggningskrav.

Live bör dö

Meningslöst och ogenomtänkt

Två eller tre konton för att kunna lira känns mer än lovligt bökigt. Det blir knappast bättre av Windows Live-kravet, denna styggelse som gång på gång övertygar om sin egen uselhet. Achievements och vännerlista må vara lovvärt men #Microsoft skjuter eventuella förtjänster i sank med nytt rekord i dumhet - du måste vara inloggad för att spara spelet. Tanken med Windows Live är... jag vet faktiskt inte, att ge datorspel en enhetlig utformning? Jag finner det kontraproduktivt när skiten gör pc-spel krångligare att använda än på konsol...

Windows Live och Internet Explorer-implementation i härlig symbios...

Mus och tangentbord fungerar lika bra som i äldre upplagor. I eldstrid är det snabbare och mer exakt än handkontroll. Samma sak gäller bilkörning, men den tappar lite av den känsla som paddens analoga spakar ger. Föredrar du pad går det utmärkt att koppla in exempelvis den grymma Xbox 360-dosan, och de kan även kombineras om du tycker dig ha sinnesnärvaro nog att växla styrdon mellan fajt och körning. Men jag undrar i mitt stilla sinne om det verkligen ska vara så svårt att få spelet att komma ihåg att jag ändrar om kontrollernas funktioner...?

Under hösten har pr-folket lockat med att pc-upplagan svänger sig med fler grafikmöjligheter. Samtidigt skvallrar systemkraven om att spelet kräver sin maskin. Kraven talar sanning - du bör nog ha en fyrkärning processor och gott om grafikminne, annars får du räkna med 20 bilder i sekunden eller kantig grafik. Eller båda. Med en tvåkärnig Intel-processor, ett Geforce 8800 GTS och 4 gigabyte internminne ser spelet ut som #San Andreas, och det med riktigt dålig framerate. Knappast den senaste hårdvaran men inte heller antik; jag är beredd att skriva under på kritiken om att spelet kunde ha optimerats bra mycket bättre, inte minst för att onlineläget (med max 32 spelare istället för 16 på konsol) ger datorn en svettig match.

Ett opolerat steg bakåt

Ändå ett smått fantastiskt lir

GTA IV var fantastiskt på konsol och det är det även på dator. Men tekniken känns slafsig och framstressad, som om utvecklarna jäktat för att bli klara innan julhandeln tar slut. Filmverktyget är det starkaste skälet att välja denna version - och kanske det enda av egentlig betydelse.

I sina många bästa stunder spelar GTA IV så gott som i en helt egen division, endast jämförbart med seriens tidigare alster (och kanske #Mafia). Inga andra utvecklare har Rockstars stilsäkerhet eller träffsäkra humor. Visst stör det att de vägrar införa sparningar under pågående uppdrag (att tvingas spela om halvtimmeslånga uppdrag borde inte förekomma längre). Samtidigt prickar berättandet bull's eye och sanslösa sidekicks som Brucie och Little Jacob når nästan upp i bröderna Coens klass.

Det är stort. Men förutom filmandet har jag svårt att komma på varför du hellre skulle vilja uppleva GTA IV på dator.

» FZ recenserar konsolversionen

Skicka en rättelse