Tim Schafer erbjöd fansen sina drömmars pekaklickaäventyr, utan att själv riktigt veta vad det var. Och vi satte vår fullständiga tilltro till det. Nu står och faller vår respekt och aktning för den legendariske äventyrsmakaren med ett enda spel.

Det är svårt att närma sig Tim Schafers Kickstarter-pitchade hjärteprojekt utan att trassla in sig i siffror. Äventyrsspelslegendaren önskade sig blygsamma fyrahundratusen dollar från fansen, och love-bombades med 3,3 miljoner. Ändå skulle pengarna inte komma att räcka till. Ändå skulle projektet bli hotat, och för att räddas, uppstyckas i två.

När jag träffade Tim på blixtvisit i Malmö förra året frågade jag hur han såg på fenomenet med Kickstarter. För vad hans hängivna fans hade investerat i var ursprungligen inte Broken Age, utan bara drömstoff inlindat i sockervaddsfluffig nostalgi. Tim hade förlitat sig helt på sin lågmälda charm och sin långväga erfarenhet som skapare av kultförklarade äventyrsklassiker. Allt han behövde göra för att få fansen att villigt öppna plånböckerna - och sedermera kasta dem på honom - var att lova dem “ett äventyrsspel från Tim Schafer”. Ett äventyr som de gjordes förr.

Sicken upplevelse!

Fansen var svältfödda. Men personligen kan jag tycka att det är en dramatisk överdrift att påstå att pekaklickagenren var utdöd som en mammut. Den har snarare omformulerat sig, och är förvisso inte lika central idag. Men den är närvarande med full vitalitet. I Telltales zombie- och varulvsdraman, i tyska avarter som Whispered World. I retuscherade nyversioner av Broken Sword och Monkey Island för våra moderna pekskärmar.

Dans med precisa steg

Därför har Tim och hans team på Double Fine gjort helt rätt när de bestämt sig för att stå lutade med ena foten i det förflutna, men placera den andra i en värld vi aldrig sett förut. För det ska visa sig att den första akten av Broken Age närmar sig ämnet med en fantasi- och uppfinningsrikedom som saknar motstycke.

Det här är en saga om pojken som sondmatas och uppehålls ombord på ett rymdskepp på drift, och om flickan som av en stolt familj erbjuds som offergåva till ett mystiskt monster. De är båda på olika sätt slavar, fjättrade i system som vill kontrollera dem. Men en dag frågar de sig båda - på varsitt håll - varför. Och kommer därmed, ledsagade av spelarens nyfikna muspekare, att avvika från sina utstakade öden, greppa dem om hornen och styra dem i nya, oväntade riktningar.

Två världar möts

Exakt hur historierna om pojken Shay och flickan Vella hör ihop vet man som spelare inte från början. Man presenteras bara helt sonika inför valet mellan dem. Och kan när helst man önskar skifta fokus till den andra. Förr eller senare kommer man oavsett initiativordningen att ha lärt känna dem båda.

Föregående Nästa
Tycker första akten var underbar. Grafiken allena gör det till en mysig mix av gammalt och nytt. Röstskådespelarna gör ett riktigt bra jobb, speciellt Masasa Moyo (Vella). Det är, som sagt, ganska tydligt att det är berättandet som stått i centrum istäl... 17/01 Måste man ha "flow" i ett spel? Jag upplever att riktigt svåra pussel ofta tvingade mig att utforska världen på nytt, bryta invanda sätt att tänka och sätta mig in i situationerna ordentligt i t.ex. Monkey Island-spelen eller DotT. Man fick arbeta igeno... 17/01 Instämmer. 17/01 Blir nog ett köp till iPad fast jag hittar det inte i itunes... Kanske släpps senare? 17/01 Registrerade enbart för denna kommentar. Medhålles o det starkaste! Med familj o dylikt vill jag ha kvalitet för den dyrbara tiden jag lägger ned på spel. C 17/01 När går det att köpa spelet och vart? 17/01 Lås upp retro mode! How to Unlock Retro 8-Bit Mode http://www.ign.com/wikis/broken-age/Easter_Eggs_and_Secrets 16/01 En fantastisk spelupplevelse, rekommenderas! Har i omgångar tvekat något på Double Fine's förmåga att slutföra detta på ett bra sätt, efter att ha spelat klart akt 1 så kan jag glatt konstatera att jag blivit motbevisad. Ett spel med berättandet i centr... 16/01 Jag blir så glad! Det har spelet är så viktigt på så många sätt, men framförallt för att bevisa för storbolagen att dom haft fel. Äventyrsspelen är något vi vill ha, det är inte bara realism och tokvåld som säljer! Att det får bra recensioner är verklig... 16/01 ett spel ska vara långt. dock så ska längden kunna rättfärdigas. det ska inte bara vara en massa farmande eller tanklösa uppdrag. 16/01
Skicka en rättelse