Operation7 är en förstapersonspangare som för tankarna till #Counter-Strike och #Battlefield Heroes. Två lag avfyrar diverse vapen mot varandra i spellägena Team Deathmatch, Survival och Head Hunting. I det första försöker två lag utrota varandra. Survival är i stort sett samma sak, fast när man dör spawnar man inte på nytt utan får vänta till nästa runda. I Head Hunting är en person i varje lag måltavla och motståndarlaget ska ha ihjäl den.

Lennart ångrade att han hade byxorna fulla med ketchupflaskor under striden.

Likt Battlefield Heroes har Operation7 ett karaktärssystem där erfarenhet gör att du går upp i rang, vilket även gör att du får tillgång till bättre utrustning. Och utrustning finns det massor av. Alla vapen är hämtade från verkligheten och kan modifieras i oändlighet genom att byta olika delar. En längre pipa ger bättre precision och en ny kolv ger mindre rekyl. Här kommer finansieringen av spelet in: för att komma åt speciell utrustning måste du öppna plånboken och spendera lite av dina pengar.

Gammal till utseendet

men med ljuvlig stämma

Grafiken känns lite gammal och är kanske inte av allra senaste snitt, men den fungerar ändå som den ska. Däremot märks att utvecklarna lagt extra mycket energi på ljudeffekterna: vapnen låter verkligen naturtroget. De har heller inte snålat med antalet banor, hela 15 stycken ingår och alla känns balanserade och roliga.

Först under vapenhot lyckades Nils-Bosse springa 100 m häck.

På det stora hela är Operation7 som vilken standard-onlineshooter som helst. Det är kul att spela och kommer antagligen stjäla många timmar av din nattsömn. Men samtidigt finns inte några direkt utmärkande aspekter som gör spelet unikt. Gillar du online-shooters tycker jag definitivt att du ska ge det några timmar, det är ju trots allt gratis.