En del spel råkar alltid i hetluften när diskussionen om datorvåld med jämna mellan rum tas upp. Ett av dessa är Grand Theft Auto som i två tidigare spel glorifierat polisjakter, bilstölder och gatuvåld. Men de spelen var långt ifrån realistiska och de var svåra att koppla ihop med verkligheten. Men då Grand Theft Auto 3, uppföljaren till de båda ovan nämnda, istället gestaltar sig i full 3D och är klart mer verklighetstroget, kommer spelet säkerligen figurera på topplistorna när de kommer till att finna en syndabock för nästa psykfall som börjar skjuta vilt. Men i den här artikeln ska jag faktiskt inte tala om moral och datorvåld utan istället om vilket fullständigt superbt bra spel Grand Theft Auto 3 är.

Det är näst intill omöjligt att placera Grand Theft Auto 3 i någon specifik genre. En del hade sagt att det var ett FPS (first person shooter) medan andra förespråkat att det var ett bilspel. Andra hade kanske gått så långt som att säga att det är ett RPG. Vad som dock är klart är att GTA3 är ensam i sin genre och inte riktigt kan jämföras med något annat spel.

Likt de tidigare spelen tar man rollen som en ung man som hamnat något på fel sida lagen och för närvarande befinner sig i bottenskiktet i den skumma världen. Till en början får man nöja sig med att utföra enkla uppdrag som att stjäla bilar eller frakta personer, men snart så får man gå över till att avrätta personer och hjälpa bankrånare undan polisen. Under spelet följer man en huvudstory som tar en igenom hela Liberty City, som i sig är uppdelat i tre olika områden. Från början har man bara tillgång till de fattigare distrikten men med takt som storyn utvecklas så avancerar man till de andra delarna.

Man har bra många fler uppdrag att välja mellan och utföra än de som utgör själva storyn. Förutom att man ta jobb hos de lokala kriminella gängen så finns där även en mängd gömda uppdrag. Snor man till exempel en polisbil kan man välja att försöka fånga brottslingar och tar man istället en taxi så skall man istället försöka köra folk över hela staden så snabbt som möjligt. Samma sak går dessutom att göra med ambulansen och brandbilen då man förståeligt nog skall försöka få personer till sjukhuset snabbt nog respektive släcka bränder. Till sist har man även möjligheten att utföra så kallade unika stunts på diverse olika ställen på kartan, vilka även de tar ett bra tag att hitta och utföra.

Fordon

Det finns ungefär 20 olika biltyper som normalt trafikerar Liberty City:s vägar; allt från sopbilar och stora lastbilar till små snabba sportbilar. Sedan finns det även ett antal fordon man får lära känna om man bryter mot lagen. Till en början så jagas man bara av vanliga polisbilar men efter att man gjort ytterligare några snedsteg så kommer helikoptrar, FBI och till sist militären med pansarvagnar att börja jaga en. Precis som i de tidigare spelen så är det enda sättet att bli av med polisen att antingen ta sig till ett pay?n?spray-garage som målar om bilen eller hitta några av de utplacerade polismutorna. Men förutom bilarna finns det några bonusfordon som ett antal olika båtar och till och med ett väldigt svårkontrollerat flygplan.

Radio och musik

Bilradion med ett antal olika stationer är egentligen en väldigt liten del av spelet men bidrar ändå mycket till den övergripande spelkänslan. När man befinner sig i ett fordon har man nämligen möjlighet att ställa in ett antal olika radiostationer som spelar allt från klassiskt musik till reggae och hip-hop. Det finns dessutom en station kallad chatterbox där korkade amerikanare kan vädra sina ännu mer korkade åsikter. Det är riktigt kul att sitta och lyssna på radion medan man glider fram igenom Liberty City på sina olika uppdrag. Man kan dessutom lägga in sina egna MP3-låtar om man så vill och alltså själv skapa en radiostation med precis den musiken man vill ha.

Grafik

Det är inte alltför ofta som dagens spel kan få mig att häpna över dess grafik. Grand Theft Auto 3 lyckas dock just med detta. Detaljnivån är imponerande och alla fordon är riktigt välgjorda. Effekterna är även de väldigt lyckade då explosioner, rikoschetter, krascher, etc. ser bra ut. Det finns dessutom ett flertal olika vädereffekter som t.ex. strålande solsken, tät dimma och regnväder. Men det är inte bara den snygga grafiken som gör att man häpnar. Det som man nämligen blir mest imponerad av är hur mycket motorn klarar av utan att kräva en riktig monsterburk. Staden är enorm och det finns inga riktiga begränsningar på hur långt man kan se. För att klara av detta så ritar den bara upp de fordon och fotgängare som befinner sig i närheten av en själv, men utan att det är något man stör sig på. Motorn klarar dessutom av höga upplösningar och jag som normalt enbart kör spel i 800*600 kör utan märkbara problem GTA3 i 1280*1024.

Portning och problem

Än så länge har jag inte pekat på några problem med GTA3 och det är faktiskt nästan sant, men några finns det som alltid. Portningen från Playstation 2 verkar har gått över all förväntan och många av de kontroll- och grafikproblem man brukar se finns inte. Det är dock något konsollikt att man efter varje uppdrag måste ta sig till ett så kallat safe house för att kunna spara spelet. Det tar onödig tid och kan efter ett tag bli ett störigt moment, men är ändå bara en bagatell. Likaså verkar det enda grafikproblem uppstå när det börjar regna då det verkar ta ganska hårt på de flesta datorer, men tur nog så är de flesta regnväder i GTA3 bara tillfälliga skurar.

Känsla

Som jag så ofta nämnt tidigare så kan spel se bra ut på pappret, men utan en bra spelkänsla kommer det ändå aldrig att bli en succé. Spelkänsla är dock något GTA3 absolut inte saknar. Fysikmotorn är välgjord och biljakterna är kanske några av de bästa jag sett fram till idag. Det går dessutom relativt snabbt att lära sig göra snygga 180-graders svängar och andra användbara konster vilket gör att man slipper en lång inlärningskurva.

Ni har kanske förstått vid det här laget att jag är ganska lyrisk över Grand Theft Auto 3. Rockstar Games har lyckats utmärkt med att gå ifrån den relativt dåliga grafiken i GTA och GTA2 till en fullständig 3D-miljö. För alla som gillar FPS-spel, bilspel eller bara riktigt actionladdade spel är det ett måste. Det bör dock påpekas att är det något spel man skall följa ålderrekommendationerna på så är det GTA3.

Athlon 1.52GHz
Geforce3 64MB
Windows 2000