Efter tre år i exil är den persiska prinsen tillbaka, snyggare än någonsin. Kan hans akrobatiska äventyr fortfarande charma oss eller sköts plattformsskuttande bäst av mulliga rörmokare?

Det nästan på dagen fem år gamla #Sands of Time älskades av såväl press som spelare. Vi blev hänförda av fantastiska animationer, aldrig tidigare skådade manövrar och en lekfull men klockren tidsmanipulation. Vår recensent Thomas Petersson, numera redaktör på PC Gamer, avslutade sitt omdöme med orden ”En blivande klassiker måntro?” och han kunde inte ha mer rätt.

Bara tolv månader efter släpptes uppföljaren #Warrior Within där striderna fick mer fokus, något som splittrade den enade hyllningskören som lovsjungit originalet. Själv tillhörde jag gruppen som inte gillade den nya inriktningen utan ville istället se mer avancerade pussel och volter. #Ubisoft lyssnade inte på min väna stämma utan släppte istället ytterligare ett äventyr där svärdviftandet fick en nästan lika stor roll som gymnastiken. Betygen för del två och tre blev heller aldrig lika höga, stagnerad kreativitet får ses som den största boven då många saknade vettiga nyheter.

Kejsarättlingens nya stil

Tveka inte en sekund, den nya estetiken är tokläcker

Förutom en portning till Nintendo Wii i början av förra året blev det också tyst från ribbrojalisten. Ubisoft insåg nog att de behövde hitta på något nytt för att vi spelare inte skulle avsätta prinsen på det gamla hederliga sättet, genom att hugga av vinsten medelst giljotin. Därför är Persiens stolthet läckrare än någonsin, med en helt ny grafisk stil som kombinerar cellshading med rejält snygga och genomarbetade texturer.

Fångarna på Fortet-licensen var för dyr så Ubisoft fick koka ihop en egen story

På samma sätt som de sandblästrade miljöerna i comebacken fick mig att häpna är Prince of Persia många gånger häpnadsväckande vackert att se på. Det är inget unikt, många spel av den nya generationen är otroligt bildsköna men jag skulle gärna få en autograf av spelets animatörer, i rörelse ser det fantastiskt ut. Det är inte bara prinsens manövrar som smeker mitt syncentra, hans kläder böljar på ett trovärdigt sätt och hur han interagerar med omgivningen (mer om det senare) imponerar stort.

Äventyret tar sin början när du i ett bergspass stöter på, eller snarare blir påhoppad av, en skrämd kvinna. Inte många sekunder senare måste du försvara ditt och hennes liv när ett gäng vakter anfaller och din kroksabel är er enda räddning. Inom loppet av fem minuter har följderna av ert möte satt världen i gungning, en ond gud är frisläppt och självklart är det upp till dig och din nyfunna vän, som visade sig vara en prinsessa, att rätta till allt. När storyförutsättningarna, som faktiskt är intressantare än vad min text framhäver, är bäddade så tar det roliga vid. Akrobatiken.

Föregående Nästa
verkar skitbra men jag väntar nog ett tag med att köpa det då det finns ännu mer lovande spel 06/01 Fick spelet i juklapp och jag är inte besviken. Så mycket. Älskar miljöerna och karaktärerna. Älskar att hoppa omkring som en idiot men jag är inte helt såld när det gäller striderna. Väldigt få och de få som finns är inte så roliga. Kul att komma till... 28/12 Fyfan vilket dåligt spel inte en 4a någon stans en 1a? var roligt i börjar men för enkelt att hoppa och fighterna är otroligt tråkiga och linjära, +Inget -allt = 1FZ märke,, dom skulle kört grafiken med storyn men mer gubbar att döda lite här o var dett... 17/12 Detta måste ju vara döden för POP-serien, de har ju ändrat hela spelkonceptet. Det var bättre förr när det var en stor värld som löpte i en ordning, detta var bara irriterande. 16/12 Herresatan vilken tönt Prince är i detta spelet. Värsta American Pie duden eller något. Tycker inte heller storyn vart speciellt fänglsande. Bara massa blaha, iofs var den ganska kass i two thrones också. Men det är ju sands of time man har som måttstoc... 15/12 Tycker striderna är rätt trevliga faktist när man gör combos så blir det ju riktigt snyggt.. Hade hellre slagits lite mer än att springa och hämta "lightseeds" vilket bara känns onödigt. 14/12 Fighterna var inte mycke att hänga i granen. 14/12 Trista strider ? öhhhh. Näe inte riktigt. Däremot saknar jag blooooddddddddd och flygande lemmar. Men asball akrobatik. Jag vet heller inte vilken version av spelet du verkar ha för röstskådespelarna är skitfåniga. 13/12 Näe näe jag menar ingenting illa, jag tycker att ni har väldigt bra recensioner och ni ger spelen de betyg spelen förtjänar. Ni gav Far Cry 2 de betyg spelet förtjänade, kan ej förstå hur alla andra sidor kunde ge spelet så bra betyg... 13/12 Det enda som blir en utmaning ibland det är att orka hitta alla ljusorbs man måste ha för att låsa upp de olika "tempel knapparna" kom inte på ett bättre ord för det nu , men det är oerhört segt att bara leta massa sådana. grymt tråkigt. 13/12
Skicka en rättelse