Spelet som helhet

Peder: Helhetsintrycket är att det inte bjuder på något nytt, Blizzard har helt enkelt tagit det bästa från andra spel och putsat till det en aning. Spelet är enkelt att komma in i och kommer säkerligen att locka till sig många som aldrig provat MMORPG:s förut. Som en relativt van spelare i genren så ser jag att spelet lämnar en del att önska men detta kommer förhoppningsvis att ändras i framtida expansioner och andra uppgraderingar.

Christopher: Att summera ett MMORPG på några få sidor är en mycket svår uppgift. Ännu svårare blir det när spelet är World of Warcraft. Många vill nog dra slutsatsen att det är Diablo II i MMO-tappning, ett "hack n' slash". Till viss del kan jag hålla med ett sådant påstående, även om vissa delar självklart skiljer sig markant. Precis som Peder säger bjuds det inte på något större nytänkande utan istället många små detaljer. WoW är mycket förlåtande i min mening. Dör du, spring till liket och fortsätt som om ingenting hänt. Detta gör att strider inte betyder så mycket då du egentligen inte har någonting att förlora. Blizzard har helt enkelt tagit det bästa från vad som finns tillgängligt och producerat World of Warcraft. Trots enkelheten och frånvaron av nytänkande är WoW ett riktigt bra spel, det är fortfarande enormt roligt att springa omkring och slakta fiende efter fiende. Summa sumarum, i World of Warcraft finns något för de flesta.

Betyg och sammanfattning

Vad tycker vi om spelet då? Är det värt att lägga ut vad det kostar och den tid det kräver? Så som många redan konstaterat så går socialt umgänge, skola och jobb sällan hand i hand med den tid det krävs för att ligga på topp i ett MMORPG. Nedan kan du läsa betyg och motivering från bägge redaktörer.

Peder:

Jag hade gärna sett att de gjort något för att skilja spelet från mängden, om vi bortser från att det utspelar sig i en annan värld. Spelet tillför egentligen ingenting nytt till genren men kommer säkert att locka till sig många nya spelare som aldrig har rört ett MMORPG förut samt givetvis en hel del veteraner också. Miljöerna och stämningen är riktigt bra genom hela spelet och det känns väl genomtänkt. Jag kommer utan tvekan att spendera hundratals timmar med det här spelet framöver, inte minst då ett riktigt PvP-system införs. Trots att det lämnar lite att önska så har det absolut placerat sig i toppskiktet av MMORPG:s.

Betyg: 4/5

Christopher:

Efter lanseringen fredagen den 11/2 och många sömnlösa nätter återstår nu att lämna ett utlåtande. Hur står sig WoW i konkurrensen? Jag skulle nog vilja påstå ganska bra. Men för de riktigt inbitna MMORPG-spelarna är nog WoW perfekt. Det skulle kunna jämföras med ett stort Diablo II, mycket hack and slash. Det är mycket fokusering på att ut och "grinda", stå och slå hjäl samma typ av monster för att så snabbt som möjligt nå ny level. Detta är tyvärr lite av det som dominerar WoW och jag betvivlar att detta kommer att ändras. WoW är väldigt nybörjarvänligt och kräver ingen större erfarenhet av tidigare MMORPG-spel.

Betyg: 4/5