Hon kom som ett yrväder en augustiafton med en urinvånare i handen, sprejade skurkar med kulor och löste snillrika pussel. Bättre än hon någonsin gjort förut. Lara Croft visar att hon har pejl på var det där berömda skåpet ska stå.

Det var länge sedan Lara betydde lika mycket för tv-spelsbranschen som hon gjorde i slutet på nittiotalet. Hennes första spel var en stilren blandning av action och plattformande med ett ovanligt stort fokus på utforskande. Det är givetvis en klassiker än idag. Men med tiden har de fortlöpande spelens kvalité betytt allt mindre och Lara och hennes bröst allt mer (trots att hon gått ner några bh-storlekar på sistone). Ja, tills inte ens hennes urringning förmådde locka något större intresse.

Därför är det en fröjd att se Lara återvända till gammal god form (och nej, ni behöver inte läsa den meningen bokstavligt). Det nedladdningsbara #Guardian of Light är banne mig det bästa äventyr hon någonsin gett sig ut på.

En av spelets bästa banor, sprängfylld med fantastiska gåtor och pussel.

Storyn är papperstunn. Ond ande med outtalbart namn återuppväcks vilket tvingar Lara att slå sina påsar ihop med den modige Totec, en uråldrig krigare som väntat i tusentals år på att få visa upp sig på slagfältet igen. Så mycket mer av storyn än så får vi inte och det kan vi vara tacksamma för.

Spelet som sådant är en klassisk plattformare ur isometriskt perspektiv. Man skjuter skurkar genom att rikta den högra spaken i rätt riktning (och trycka ner högertriggern så klart). Vapnen är riktigt roliga och det är trevligt att se att #Crystal Dynamics lagt mycket möda på rätt känsla i den här annars rätt försumbara kategorin när det gäller äventyrsspel. Att avlossa en bazooka känns till exempel både omständligt och tungt men resultatet gör att det är värt det.

Tempelruiner en del av seriens dna

Större delen av spelet äger rum i klassiska tempelruiner proppfyllda med fällor, gömda artefakter och kluriga pussel. Skillnaden den här gången är att vi bjuds på ett ypperligt co-op-läge som komplement. Spelare två axlar således Totecs mant... eh, axlar.

Totec har ett spjut och en sköld. Spjutet kan han kasta in i väggen så det fastnar så att sedan Lara kan hoppa upp på det och kanske klättra upp till en avlägsen avsats. Vidare kan den löjligt muskulöse krigaren skydda både sig och Lara från skott och fällor med skölden samt hålla den ovanför sitt huvud som en plattform för Lara att stå på och utgå från i vissa pussel.

Bosstriderna är ganska påhittiga de med. Den här rackaren jagar till exempel Lara och Totec längs med en kollapsande bro.

Lara å sin sida kan haka fast en lina i ringar på marken och väggar som sedan Totec kan balansera sig fram på över avgrunder. Spelar man ensam är det bara Lara som gäller men då får man tillgång till Totecs spjut. Pusslen justeras också – ganska smart – vilket kanske inte ger ett mervärde men man behöver inte heller känna sig marginaliserad för att man inte har en kompis på standby.

Just det. Det är en liten brasklapp som behövs bakas in här. Online co-op är inte tillgängligt förrän spelet släpps till PSN och PC den 28 september. Motiverad fråga: hur tänkte ni där, #Microsoft? Men vare sig du bestämmer dig för att vänta tills dess eller ringer hem bästisen idag så är det här ett spel du bara måste spela. Grymma plattformare med djungeldoftande atmosfär, solid kontroll och fiffig bandesign görs tyvärr inte längre på löpande band.

Skicka en rättelse