Den långa färden västerut har börjat. Ingen trygghet finns. Men vår Dayz-överlevare Mats stretar på för att skaffa sig fördelar mot både levande och döda fiender.

På väg mot väst passerar jag några små samhällen. Den lilla hålan Nadezhdino erbjuder egentligen ingenting, förutom ett par konservburkar och några zombier, som jag givetvis gör processen kort med. I Kozlovka hittar jag en grön regnrock, som är lite mindre färgglad än den gula jag haft ett tag nu. Den utstrålar ändå inte lika mycket "Hej, jag är en bandit!" som kamouflagekläder hade gjort. Bra kompromiss.

Drozhino är en håla mitt ute i ingenstans som består av knuttimrade stockhus. Alltså har jag ingen anledning att ens gå in i dem. Det är inte alla hus som har fått loot i den nuvarande versionen. Timmerstugor, lador och älgtorn ser måhända lockande ut. De innehöll dessutom ofta hagelgevär eller jaktgevär i modden. I Standalone-versionen kommer du däremot inte att hitta något där förrän #Bohemia patchar in lite loot.

Även apokalypsen bjuder på finkultur.

Plötsligt slår det mig att jag omedvetet styrt kosan mot Zelenogorsk. Där finns en affär, en massa hus att rota igenom och rent av en militär utpost som kan tänkas ha vapen. Det får bli mitt mål denna dag. Jag sätter iväg över fälten och kommer ihåg att äta upp alla mina burkar med mat längs vägen. Jag sätter mig under ett träd i en vacker, flack dal som sluttar ner mot Zelenogorsk och försöker intala mig att de kalla bönorna jag mosar i mig med fingrarna är en blodig oxfilé. Jag sköljer ner skrovmålet med en flaska vatten. Livet i Chernarus är faktiskt ganska mysigt en stund som denna. Jag önskar bara att jag hade någon att dela den med.

Är det en fälla?

Äntligen framme vid mitt mål. Jag smyger in i förorterna via en liten floddal, som numera är torrlagd. Märkligt nog ser jag inga zombier. Jag ser inte heller några människor, vilket är ännu konstigare. Och alla dörrar är stängda. Normalt hade jag tagit det som ett tecken på att staden är oplundrad, men Zelenogorsk är ett populärt ställe och här borde vara folk. Det kan förstås vara en fälla; banditer kan ha stängt dörrarna efter att de plundrat husen för att lura in oförsiktiga resande. Jag smyger försiktigt igenom husen och försöker undvika att visa mig på gatorna genom att hoppa över staket och smyga genom garage.

Yxor är guld värda i Dayz hårda verklighet.

Garage är för övrigt alltid värda att nagelfara. Där hittar man ofta verktyg som skiftnycklar, som för närvarande inte har någon funktion förutom som vapen. I framtiden kan de dock bli värdefulla. Men det viktigaste med garagen är att de spawnar yxor. Klyvyxan, eller vedyxan om man så vill, dödar vilken zombie som helst med två hugg. Brandyxan, spelets bästa närstridsvapen, slår ihjäl det mesta med ett hugg och ser dessutom väldigt cool ut.

"...försöker intala mig att de kalla bönorna jag mosar i mig med fingrarna är en blodig oxfilé"

Jag letar således igenom alla garage jag ser. Och efter ett tag har jag äntligen tur: ett garage visar sig innehålla en brandyxa och jag passar omedelbart på att prova den på en zombie som har oturen att stå bakom muren till den lilla armébasen i stadens utkant. Det gör mig dessutom lite lugnare. Zombier plus stängda dörrar innebär förmodligen att stället är övergivet, så jag lootar mig igenom administrationsbyggnaden och de två barackerna med ett lugnare sinne. Men inte så lugnt att jag tar mig tid att samla saker med eftertanke. Jag tar helt enkelt allt jag ser och rusar iväg en bit därifrån. Under en buske kollar jag sedan vad jag fick med mig.

  • Tre pistolmagasin, fulla

  • En revolver, .357 Magnum (inte samma som ammunitionen)

  • Ett maghölster till revolvern

  • Fyra askar ammunition, 7,62 mm

  • En M4, en militär automatkarbin som behöver magasin

  • En skruvmejsel, att öppna burkar med. Bättre än bajonetten, inbillar jag mig

  • En ask antibiotika

  • En bok, "Romeo und Julia", på tyska

  • Diverse bönor och tonfisk

Slutresultatet efter en halvtimmes försiktigt smygande och en snabb rusning igenom utposten blev alltså två olika vapen, båda oladdade. Dessutom två olika sorters ammunition, varav ingen passar till de två vapen jag numera äger. Fantastiskt! Jag kan åtminstone gå omkring med en M4 på ryggen och en revolver på magen. Det borde få alla banditer i hela Chernarus att skjuta mig direkt. De vet ju inte att jag inte har någon ammunition. Men okej, jag har åtminstone något att läsa om jag får tråkigt. Även om det är på tyska.

Tips från Dayz-coachen: bilar kan innehålla livsviktiga vapen.

"Jag har åtminstone något att läsa om jag får tråkigt. Även om det är på tyska."

Jag letar mig upp mot matbutiken som jag vet finns i staden. Fortfarande ser jag inga människor, och bara någon enstaka zombie. Men huset mittemot affären har öppna dörrar. Jag betar av stället och hittar hagelpatroner, ännu en sorts ammunition jag inte har något vapen till. Men så ser jag den: på andra sidan torget står en polisbil. Jag vet att bilar kan vara bra källor till vapen, ammunition och kartor. Jag använder kioskerna som skydd, slår ihjäl en zombie på vägen och kommer fram till bilen. Bakluckan innehåller ett par trasiga kängor. Förarsidan är tom. Jag tränger mig in mellan bilen och ett stängsel för att komma åt passagerarsidan, sneglar in genom fönstret och...

Där ligger en pistol!

En FNX i kaliber .45, som jag precis har hittat två magasin till! Jag plockar upp den, förbinder mina sår, knaprar lite smärtstillande och antibiotika för säkerhets skull och gömmer mig i ett skjul för att ladda min nya kompis innan jag ger mig ut och gör Chernarus osäkert. En rätt mager dag fick ett lyckligt slut, men imorgon tänker jag försöka ta mig till sydkusten. Där blir det förhoppningsvis mer action.

Jo, jag vet. Jag väntar mig ännu ett genialt, stämningsfullt men jättetrasigt ryskt spel. Men ett halvår efter release kanske det är uppatchat till spelbart skick :). 23/01 Tack, förresten, till alla som berömt dagboken. Jag har skitkul när jag gör den, det kanske märks :). Re: testa spelet. Personligen tycker jag egentligen inte att det är värt pengarna i nuvarande skick, även om jag stundtals har skitkul. Men jag ser det... 23/01 Survarium ska du nog inte hoppas för mycket på. Jag har lagt förväntningarna väldigt lågt, och blir det då bra, så kommer det som en glad överraskning! Installerade faktiskt CoP och Misery igen nu. Ska bli kul att lida lite igen. Notis: Det ställer gans... 23/01 Det är nog exakt det jag gillar, tror jag. Jag är ett gigantiskt STALKER-fan och har spelat igenom samtliga spel flera gånger. Tar fortfarande fram Call of Pripyat då och då, faktiskt. DayZ fångar känslan ganska bra, åtminstone tills Survivarium kommer... 23/01 Jag nämner dem kanske på DayZ-forumet, men jag ser mitt jobb mer som att skildra min färd genom Chernarus för närvarande, så jag koncentrerar mig inte direkt på buggtestning :). 23/01 Fem dagar. Jag började en ny karaktär första dagen, d v s i lördags, eftersom jag dog på fredagkvällen. Det var inte planerat, jag råkade bara dö vid en lämplig tidpunkt :). 23/01 Helt fantastisk. Tar STALKER till en nivå som är... vad det borde ha varit! Det är däremot utmanande, vilket iallafall jag upskattar. :) 22/01 Lysande mod ju. Hur kan jag ha missat den? Tack för tipset. :) 22/01 Vet du när den nya Zombie AI kommer nu körs ju gammla från moden därav de låga antalet och no-clip zombies? 22/01 Kaninzombierna är ingen bugg, läste jag. Utvecklarna har lagt in kaniner men använder zombiernas ljud och beteendemönster tills dess att de små liven får kod som låter dem bete sig som förväntat. 22/01
Skicka en rättelse