Massdöd, odödliga demoner och attackerade begravningar. Azeroth har sett mycket elände, och ofta är det spelarnas – inte Blizzards – fel. FZ listar fem stora spelardrivna händelser under World of Warcrafts första tio år.

Tiden går som bekant fort när man har roligt, och den 23 november kan #World of Warcraft blåsa ut tio ljus på födelsedagstårtan. Under dess levnad har vi fått ta del av fyra expansioner, och snart är det dags för den femte. Men inför #World of Warcraft: Warlords of Draenor tänker vi rikta blickarna bort från #Blizzards hantverk och istället fästa den på mmo-spelens största styrka – spelarna.

För det är ju trots allt människorna som gör de massiva onlinevärldarna så minnesvärda. Att spöa en gigantisk boss betyder ingenting utan vännerna vid sin sida, och en blodig konflikt blir mer rafflande när alla deltagarna är av kött och blod. Det finns också de som inte nöjer sig med att spela enligt utvecklarnas regler. Spelarna som tänkt utanför lådan har skapat både underhållande och hemsk spelhistoria, ibland oavsiktligt. Här är fem spelardrivna ögonblick som för alltid står inskrivna i World of Warcrafts historiebok.

Lord Kazzak lever rövare i Stormwind

Innan #The Burning Crusade-expansionen öppnade portalen till Outland traskade den mäktiga demonbossen Lord Kazzak runt i Blasted Lands. Snillrika, och förmodligen djupt uttråkade, spelare roade sig då med att flytta runt honom till områden där han inte hörde hemma. Några ledde honom hela vägen till människornas huvudstad Stormwind.

Under normala omständigheter hade det inte varit något problem – vakterna hade gjort processen kort med inkräktaren och sen hade allt återgått till vardagen. Men Lord Kazzak hade den finurliga egenheten att han helade sig själv varje gång han dödade någon. Och innanför Stormwinds murar fanns det mängder av låglevelkaraktärer att banka ihjäl. Resultatet blev en i princip odödlig demon som inte slutade mörda hela staden förrän en Blizzard-anställd kom till undsättning och nollställde besten. Idag hittar du Lord Kazzak i Hellfire Peninsula, omringad av berg och omöjlig att flytta runt.

Föregående Nästa
Haha, har det varit så hela dagen alltså? Slutade spela vid halv fyra ungefär. Då funkade det mesta bra :) 13/11 Roliga är att någon började skriva "/c Gazlow" och sådant, så nu tror alla som står i en urbuggad Garrison tillsammans med 700 andra att det är ett kommando för att targeta Gazlow så man kan lämna in questen...hela chatten är full av det, och har varit... 13/11 Jojo, men det är inte samma sak. Nu har allt buggat ur och varenda jäkla kotte har transporterats till garnisonerna. Alla ser alla och det är skitkul. Ingen fattar något :D 13/11 Intressant inställning, lite som en sann mobbare. 13/11 Inte för att vara den, fast jag tyckte det var rätt skönt av gillet och rape:a begravningen. All respekt för den döda men det gav mig ett skönt leende på bussen nyss. Sånt är ju fruktansvärt kul... Är man så dum som det andra guildet får man fan skylla... 13/11 Då tycker jag du ska försöka skapa din Garrison, och plocka upp det första questet där...äventyr nog för en livstid :/ 13/11 Tycker Blizzard har patchat bort den formel som gjorde att såna här saker uppstod i spelet. Allt är så jäkla piece o' cake nuförtiden så det är sällan spelare verkligen måste interagera för att klara av momenten i spele (raider undantaget då). Vilket... 13/11 Jag saknar tiden med alla konstiga upptåg. 13/11 Fundera på vad en "ceremoni" är, och säg mig vad det är för skillnad mot att trasha en "riktig" begravning. Förutom att människorna som träffas på en riktig begravning med största sannolikhet står offret närmare så är det inte så mycket känslomässigt... 13/11 Minnen för livet. Tyvärr kommer nog det inte bli så igen som det var under främst vanilla. Då det regelbundet var raider på huvudstäderna och strider i Ashenvale, The Barrens, Southshore mm. Det går fortfarande att anordna events så klart men poängen... 13/11
Skicka en rättelse