John Smedley på SOE röjer att EVE bjudit på några av mest fantastiska spelmoment han någonsin upplevt, och att dess öppna karaktär kommer prägla nya Planetside.

Ett av årets mer uppmärksammade kommande free-to-play-lir är #SOE:s #Planetside 2, en storskalig pangare som är tänkt att släppas åtminstone senast 31 december. I en intervju med The Mittani röjer SOE:s John Smedley en stor inspirationskälla under utvecklingen – nämligen #EVE Online.

– Mina Eve-erfarenheter har varit några av de mest fantastiska under hela min spelkarriär, säger Smedley.

Han röjer att dessa har haft ett stort inflytande på Planetside 2-utvecklingen, inte minst för att han uppger sig vara ett PVP-fan som inte är särskilt förtjust i utvecklarsatta regler.

– Vårt resurssystem påbörjades som något Starcraft-liknande, men det evolverade till något mycket mer likt det system som Eve har. För tillfället kommer det inte användas lika mycket som det kommer i framtiden när vi tillåter spelarägda baser som kräver ovanliga resurser som spelare kämpar över. Just nu har vi inte en marknad, men tids nog kommer den.

Smedley säger att spel som EVE, sandlådetitlar, fungerar mycket väl för att ge spelarna verktygen de behöver för att skapa deras egna innehåll. Något som även är tänkt när det kommer till Planetside 2.

– Vi kommer skapa gigantiska kontinenter som är tomma med stora mängder resurser på dem och spelare kan kämpa mot varandra och bygga upp sina egna baser där varefter andra spelare kan komma och tillintetgöra dem. Låter det bekant, Eve-spelare?

– Jag gillar att ge credit där credit förtjänas och det är rättvist att säga att Eve influerade mitt tänkande som en online-gamer och som någon som driver en onlinespels-studio.

Reflexivt röjer han att han även diggade spel som #Star Wars: The Old Republic och #Diablo III, men att det blir problem när utvecklarna inte är med på noterna när det kommer till endgame.

– Problemet är att du kommer till endgame-segmentet och som spelskapare är det inte bara dyrt. Det är omöjligt att hålla sig framför spelarkurvan.

Har du tagit dig an betasessionerna och i sådana fall, vad tänker du? För dig som är sugen på att börja lira redan nu finns Alpha Squad-paketet tillgängligt, där du för runt 300 kronor får direkt tillgång till betan, extra erfarenhet under ett halvår efter spelets släpp samt 4000 in game-cash.

Ja jag avslutade med vad som var föhoppningar om att det skulle bli bra och djupt gameplay. Och menade att jag hoppas det lever upp till de förväntningarna jag får när jag läser artikeln. Kanske lite otydligt i efterhand. Men det är fint att du fortsätt... 11/09 Haha ne exact :D Dem har inget problem att punga ut runt 500 kr för mycket mindre kontent :D 11/09 Tyckte jag läste det, i artikeln vi kommenterar på, att de siktar på just mer och bättre logistik? 11/09 Ja det var en av de saker jag inte kan förstå varför de tagit bort. Visst främjar det att folk ska lägga ut ammo lådor då och då. Men det var absolut bättre när man fick puzzla ihop sin egen packning/kit. Nu känns det bara streamlineat och stelt. Sen... 11/09 Visst planetside 2 är skoj. Det lever till vissa delar upp till Ps1. Men det är mer inspirerat av Arcade shooters än EvE online. Om det hade varit EVE online inspirerat hade det haft mer möjligheter att fördjupa sig/nörda sig i LOGISTIK, ekonomi och str... 11/09 EU1 indeed :) 11/09 EU1? 10/09 Nice! :) 10/09 Japp, har haft samma konto sen 1999. Nu när jag kollade kontoinformationen står det "Planetside 2 Account: Active" kanske jag redan är reggad för beta då? Edit: Hade ett mail som när jag fick det hade en död länk, länken funkade visst nu så jag är på... 10/09 Ja jävlar du :) Dendär basen har en tendens att dra till sig riktigt fläskiga strider. Synd på ett sätt att det är mitt i en dalgång å det blir rätt så koncentrerat :P 10/09
Skicka en rättelse