Efter månader av rykten så utannonserades till slut Star Wars Jedi: Survivor för några dagar sedan. Föregångaren var inte direkt någon solskenshistoria, men att döma av vad Stig Asmussen från utvecklaren Respawn Entertainment har att säga, verkar uppföljaren bli en ännu råare historia.

I en intervju med Starwars.com säger Asmussen att de tog till sig av både det positiva och negativa som sades om det första spelet för att bygga uppföljaren. Arbetet med Survivor började dock redan innan det första spelet var färdigt, då de började ta fram idéer för hur ett andra spel skulle kunna se ut. Vissa saker de var tvungna att kapa från det första spelet kommer dessutom att dyka upp i uppföljaren.

Vidare säger han att spelet kommer att göra skäl för sitt namn, eftersom det kretsar kring att överleva. Det är mörka tider och Cal & Co. måste göra allt de kan för att hålla sig vid liv, vilket bland annat tvingar dem att ta hjälp av lite mer ljusskygga individer.

Spelet kommer som bekant att skippa last gen-konsolerna, och bland fördelarna hos de nya konsolerna nämner Asmussen ray tracing och blixtsnabba lagringsenheter som kan ladda massor av innehåll på ett ögonblick.

Spelet släpps någon gång nästa år till Xbox Series X/S, pc och Playstation 5.