High Moon Studios fick det hedersamma uppdraget att föra över historien om Jason Bourne till spelvärlden och efter en veckas testande av Playstation 3-versionen kan vi bara konstatera att titeln är trogen filmerna. Det visar sig dock att detta inte bara är något positivt. Filmen ställer nämligen krav som spelmediet ännu inte är redo för.

Å ena sidan kan jag lätt tänka att Robert Ludlums böcker om Jason Bourne skulle passa perfekt i spelform. Ingredienserna finns ju där för en riktigt tät actiontitel med intressant handling, adrenalinstinna närstrider, snabba biljakter och explosiva skjutsekvenser. Efter att ha spelat The Bourne Conspiracy vidhåller jag också att det har allt detta, men samtidigt måste jag erkänna att det nog är svårt att föra över filmernas styrkor till spelens värld.

Brutala strider - precis som i filmerna

När The Bourne Conspiracy är bra så är det riktigt bra. Nu vore det orättvist att jämföra spelet med filmerna, men i sitt esse finns faktiskt likheterna där. När du i under ett slagsmål med någon av spelets "bossar" triggar adrenalinet och ser Bourne utföra en närmast dansartad manöver där han använder en bok, en brandsläckare eller något annat som finns i närheten för att besegra sin fiende infinner sig ofta den där "yeah"-känslan som bra actionsekvenser kan göra. Här hittar du spelets absoluta styrka, men tyvärr är det också en av dess svagheter.

För att få till alla snabba kameraklipp och koreograferade handgemäng har High Moon Studios varit tvugna att ta dig ur händelsernas centrum och helt enkelt spela upp en triggad händelse. Det kräver inget geni - jag kan ju förstå det - för att inse varför de gör på det här sättet, men det är likväl synd. Alternativet hade varit att skippa dessa sekvenser helt och då riskerat att förlora all kontakt med filmerna och det hade nog inte varit ett bättre alternativ. Nu får vi alltså nöja oss med en rad fördefinierade sekvenser där du på din höjd måste trycka på rätt knapp för att Bourne inte ska dratta på ändan. Det är dock värt att påpeka att vilka knappar du ska trycka på inte är samma varje gång. Att memorera sekvenserna hjälper dig alltså inte, vilket är något som High Moon ska ha heder för.

Eldstrider som följer den moderna mallen

Skjutvapen är en stor del av varje modern agents liv och så även i Jason Bournes. I Bourne Conspiracy följer detta moment den moderna form som cementerades i och med Gears of War. Du har allltså tillgång till ett fåtal vapen åt gången och du gömmer dig ständigt bakom diverse skydd i ett tredjepersonssperspektiv. Överlag fungerar detta som du kan förvänta dig, men det är verkligen ingenting som höjer spelet. Även här finns det visserligen tillgång till adrenalin, fast som alla vet är det aldrig lika spektakulärt eller tillfredsställande att skjuta någon som det är dunka någons hårda huvud i en ännu hårdare bokhylla.

För att vara ett spel som baseras på en bok- och filmserie är produktionsvärdet i Bourne Conspiracy ovanligt högt. Conspiracy utspelar sig innan och under händelserna i Bourne Identity och du får således spela igenom både sekvenser du sett på film och helt nya. Motorn som använts för att göra detta är en populära Unreal Engine 3 och High Moon Studios har utnyttjat den på ett bra om än inte spektakulärt sätt. Allt det du kan förvänta dig av en modern titel finns där, men du kommer sällan höja på ögonbrynen. Eftersom det var Playstation 3-varianten jag fick chansen att testa förväntade jag mig ideliga problem med bilduppdateringen, men glädjande nog var det aldrig något som störde mig. Om det är något som står ut rent grafiskt så är det de förkoreograferade stridssekvenserna som gav mig ständiga leenden på läpparna men också en önskan om att vi någon gång får chansen att göra mer än bara titta på dem. Ljudbilden följer filmernas exempel och är således av mycket gott slag. Effekterna i närstriderna är precis lika brutala som i filmerna och även om Matt Damon inte ingår i ensemblen håller röstskådespelarna en jämn och tillräckligt god nivå för att inte förstöra stämningen. Musiken förtjänar också en alldeles egen mening då den verkligen gör det den är till för - att höja pulsen när så behövs.

Perfekt för rea- eller begagnathyllan

Att The Bourne Identity är ett underhållande spel råder det i min mening inte några som helst tvivel om. Det saknar emellertid ett flerspelarläge och med tanke på äventyrets korta livslängd bör du nog tänka igenom om det är värt ett köp. Nej, det första spelet med Jason Bourne är något av det perfekta rea-spelet så hittar du det för en billig penning är det bara att slå till - om så bara för att få uppleva känslan i de brutala närstriderna.

måste säga att jag blev lite snopen när jag först hade hört talas om Bourne som Tv-spels figur men,men det är klart vrf inte det verkar ju som att det blev ett rätt så bra spel ändå 28/06 Ja han är typ utbildad i närkampsstrid och kan använda alldagliga saker "weapons of opportunity". En hemlig agent/lönnmördare går liksom inte runt med en bazooka på ryggen.8) 24/06 Kanske köper det på rea nångång 24/06 Ofta brukar väl Bourne avväpna sina motståndare & och använda deras vapen mot dem. Annars använder han det han hittar, som en penna i lägenheten i paris. 24/06 har du inte sett filmerna? Bourne använder väll alltid bara nävarna i närkamp? 24/06 1. Alldeles för statiskt, man tröttnar på fighterna efter någon timmas upprepning. 2. närkamperna är närmast pinsamma, fienden har både knivar och andra tillhyggen medans du som huvudkaraktär enbart har ett gäng knappkombinationer att tillgå, hur kommer... 24/06 Jaså detta spelet handlade om Jason Bourne serien, där ser man. Kul kul. 24/06 I knoes. Tror det var andra gången jag kom till militärbasen som barn, som det på något vis spårade ur för mig, att det var något moment jag inte riktigt kom igenom. Skulle dock inte orka köra om allt tror jag... Men om det kom ett nytt sånt spel så sku... 23/06 En synnerligen välskriven recension, tackar för det! :) Förövrigt anser jag att även konsoltitlar bör ha videorecensioner. 23/06 det borde du göra, riktigt underbart spel, dock tycker vissa att det spårar ut, men personligen gillade jag det. :D 23/06