Jag älskar mer eller mindre alla Steamworld-spel, men The Gunk tycker jag inte ens om. Eller rättare sagt: jag har svårt att tycka saker om det över huvud taget. The Gunk lunkar på, och är i stort sett en pyspunka från start till mål. Det är ord jag inte hade väntat mig att skriva.

För bakom spakarna hittar vi som bekant göteborgska Image & Form. Trots att de i princip bara gett oss Steamworld-spel sedan starten har de ändå visat på en imponerande räckvidd. Tower defense, turordningsstrategi, kortspel och – såklart! – grävande plattformsäventyr.

Genom att skanna dina omgivningar låser du upp uppgraderingar.

Kallpratet är, just, kyligt.

De utomjordiska miljöerna är åtminstone bitvis effektfulla.

Håll utkik efter resurser att suga upp.

Dig-spelen är älskvärda som få, men trots att The Gunk fått ytterligare en dimension (alltså, den tredje) saknar det djup. Trots att det är en handfull timmar kort känns det alldeles för långt.

The Gunk tar oss med till en avlägsen utomjordisk värld, med djungler, floder, ruiner och titelns "gunk". En slags förorenande sörja som Beck närmast liknar vid bajs. Beck vägrar få skit under naglarna (hon skyller på sina skruttiga foppatofflor), och i stället är det Rani som får utforska planeten från topp till tå. Det gör hon med en entusiasm som jag har svårt att dela.

"En entusiasm som jag har svårt att dela"

Jag önskar det hade gått att skylla på bökig kamera, stökiga kontroller, en hostande framerate eller något annat som eventuellt hade kunnat patchas bort. Men nej. The Gunk är ett mekaniskt kompetent actionäventyr, med tonvikten på äventyr. Rani rumlar omkring och suger upp all gunk i sin armprotes som är lite av en schweizisk armékniv. Förutom att suga upp skit kan den skjuta laserklot mot både fiender och svåråtkomliga knappar. Hon suger upp bollar som kan spränga bort barriärer och trolla fram jättesvampar att skutta på.

Rani kan dessutom skanna aliengrejer för att öppna för uppgraderingar, och dammsuga planeten på alienkrafs som du nyttjar för att göra sig starkare. Boostarna är trevliga, om än inte oumbärliga; starkare laserbollar, kraftfullare sugförmåga, lockbeten och hårdare rustning.

Det är svårt att veta vilket ben The Gunk helst står på. Vilken är egentligen uspen? Vad väntas jag falla för? Kanske är det ändå titelns "gunk" som är grejen. Att suga upp allt sådant på en plats och se hur naturen går från en stinkande sörja till grönska och liv är lite effektfullt. Lite. Däremot är plattformspusslen väl simpla. Jag trycker på någon knapp och drar i en spak. Rinse, repeat.

Striderna går i samma avskalade anda. Det finns få bestar och de är stöpta i liknande former. Dels har vi små kryp som du kan nyttja som explosiva vapen, dels har vi stillastående monster som kastar exploderande bollar mot dig – som du förstås kan kasta tillbaka mot dem. Det finns en och annan boss, men se till att inte blinka för då kan du råka missa dem.

Armprotesen är inte diskret, men väl så mångfacetterad.

Gunk är till för att suga upp.

Söt.

Ett litet vykort.

Berättelsen om äventyrarna Rani och Beck vill aldrig riktigt lyfta. Relationen känns konstlad och när plötsligt en konflikt dem emellan uppstår känns det mest forcerat. Steamworld-ensemblem må vara bokstavligt platta, men The Gunk-duon är platt på riktigt. Jag vet vad jag föredrar.

"Det ekar tomt när vi lyssnar på djupet"

Jag märker att det är många strofer och toner i den här klagosången, men i hjärtat känns den mer sorgsen än gnällig. Jag vet ju vad Image & Form kan, och det kändes spännande när de till sist skulle begå polygondebut. Av den här showen blev det mest en axelryckning. Hyfsat skön design och mekaniskt kompetent, men det ekar tomt när vi lyssnar på djupet.

Image & Form får helt enkelt ta nya tag, och jag tycker både de och vi stryker ett streck över The Gunk, och blickar framåt. Framåt mot... 3d-spelet Steamworld Headhunter? Nåja, låt oss kalla den här polygondebuten för ett dåligt genrep, så hoppas vi på en bättre 3d-premiär för Steamworld.

Fotnot: The Gunk släpps till pc, Xbox Series och Xbox One. Recensionen avser Series X-versionen.