Nvidia Shield är namnet på grafikjättens bärbara spelkonsol som kombinerar skärm, en komplett spelkontroll och Tegra 4-kretsar som driver den Android-baserade mjukvaran. Det som då främst särskilde Nvidia från konkurrenter som Nintendo och Sony på den bärbara spelfronten, eller de olika mobila Android-enheterna på marknaden, var möjligheten att strömma spel från din pc till Shield-enheten.
Nvidias kretsuppsättning Tegra 4 har inte direkt rosat marknaden för mobila enheter som just nu domineras av Qualcomms Snapdragon-familjer. Nvidia Shield var något av en nischad produkt när den lanserades, men med Shield Tablet ger sig Nvidia efter en betydligt mer lukrativ marknad – datorplattorna. Logiskt nog ska plattan särskilja sig med rejäl grafikprestanda, något som kretsuppsättningen Tegra K1 tveklöst har så det räcker till och blir över. Men den överhängande frågan är ändå – har Nvidia vad som krävs för att sticka ut på en marknad med så hård konkurrens från etablerade aktörer?
Liten men potent
Skärmen på Shield Tablet är på åtta tum, något större än föregångaren Tegra Note 7 och vår personliga favorit Nexus 7, men upplösningen är något lägre än den sistnämnda. Upplösningen 1920x1080, eller 1080p, lär Nvidia ha valt för att kunna uppnå bäst balans mellan god bildkvalitet och bilduppdatering. Tanken är ändå att Shield Tablet ska köra mer grafiskt avancerade spel än andra Android-konkurrenter och högre upplösning innebär alltid lägre bilduppdatering.
Upplösningen spelar även in för skärminspelning, men detta återkommer vi till längre fram. Överlag är skärmen bra, med undantag för färgåtergivningen som inte återger färger lika rikt som de främsta konkurrenterna. Spel och video ser dock tillräckligt bra ut för att detta inte ska vara ett problem. Skärmen stöder även en pekpenna som skeppas med plattan. Med den kan du måla och använda handstilsigenkänning, och båda fungerar bra. När du målar med vattenfärg i appen Nvidia Dabbler avlastas beräkningarna till grafikdelen, vilket både fungerar väl och ger Nvidia möjlighet att skryta om sin grafikteknik.
Plattans chassi bygger på ett plastmaterial som är så pass stadigt att det faktiskt känns som ett hårdare aluminiumskal. Plattan väger mer än konkurrenter som Nexus 7 eller Ipad Mini, men det är samtidigt inte något som gör den obekväm vid enhandsfattning. Med tanke på att det sitter en snabb fyrkärning processordel och en maffig grafikdel på insidan är prisbilden för Shield Tablet riktigt bra.
Det är dock lite tråkigt att Nvidia inte stoppat i mer än två gigabyte internminne då mer minne dels gagnar spel, men även saker som att strömma skärminnehåll trådlöst till exempelvis en Chromecast (mer om detta längre fram). Med tanke på att flera telefoner och plattor skeppas med tre gigabyte internminne idag känns det något näpet att inte ha detta i en spelplatta. En extra gigabyte hade inte behövt höja priset för plattan särskilt mycket, men hade betytt mycket i långa loppet.
Mjukvaran som snurrar på Shield Tablet är en snudd på renodlad version av Android 4.4.2, det som brukar kallas vanilla Android i nördmun. De ändringar som har gjorts är alla inriktade på att göra plattan mer tilltalande för gamers. Detta tar sin början i Shield Hub där du hittar ett urval av spel. Alla länkar här tar dig till spelens sida i app-affären Google Play, men Shield Hub ska ses som ett skyltfönster för de spel som fungerar extra bra med Nvidias platta. Här kan du även se om spelen stöder, eller till och med kräver, handkontrollen Shield Controller som du kan köpa till som extra tillbehör.
Spelen som är exklusiva för Shield Tablet är få till antalet, men flera av dem är riktigt bra. #Half-Life 2 och #Portal 2 är förvisso inte purfärska, men fortfarande förträffligt bra. Spelbiblioteket för Shield Tablet behöver dock växa till sig ordentligt för att plattformen verkligen ska särskilja sig från konkurrenterna på detta plan.