Att leka krig är en sak. Att leka krig med tortyr och övergrepp är en annan. Då vill vi inte leka alls.

Jag har alltid älskat att smyga. Från barndomens lekar till spelen som låter mig göra det som vuxen, spel som Thief, Deus Ex och inte minst Metal Gear Solid. Det är rätt och slätt spännande.

Men den här gången har något gått väldigt snett i #Metal Gear Solid V: Ground Zeroes.

Problemet är det som kallas ludonarrativ dissonans. Jupp, det här är dagen jag går all in med finkulturord på er. Fast det är ett bra ord och inte så svårt att förstå egentligen: "Ludo" betyder spel, "narrativ" är berättelse och "dissonans" är som bekant missljud.

Som alltid har Kojima stora berättarplaner. Den här gången träffar han extremt fel.

Det handlar helt enkelt om när ett spels berättande inte stämmer med dess gameplay. Vi är ju vana vid det från ack så många spel som driver berättelsen framåt med filmsekvenser, hur dessa ofta inte riktigt är i synk med själva aktiviteten i spelet. Det var ju till exempel den vanligaste kritiken mot både #The Last of Us och #Bioshock Infinite förra året. Att man inte riktigt fick ihop massdödandet med berättelsen.

När berättelser skaver

Vi har olika smärttrösklar, men när dissonansen blir för stor inkräktar det till slut på hela spelupplevelsen. Lite förenklat kan man säga så här: Ju mer detaljerad historia som berättas, desto större är risken för skavsår, ju mer som lämnas åt den egna fantasin desto mindre risk.

Det har gjorts många försök att definiera vad ett spel faktiskt är, vilket faktiskt är svårare än man kan tro. En som jag gillar är den Jesse Schell gör i sin bok The Art of Game Design: A Book of Lenses:

"Ett spel är en problemlösande aktivitet som man närmar sig med en lekfull attityd."

Om det här är spelandets kärna, så förstår man kanske också bättre varför den där berättardissonansen kan bli så besvärlig att hantera. Den kan helt enkelt ställa sig i vägen för att ta sig an spelets problem med en lekfull attityd. Det finns följaktligen många som hävdar att de bästa spelen är de som saknar förutbestämd historia. Vi snackar #Tetris, SimCity, The Sims eller #Minecraft. Vilken dragningskraft den typen av spelande har ser vi ju; Tetris verkar aldrig bli gammalt och Minecraft fortsätter att locka år efter år.

Risken för narrativa skavsår är såklart minimal i Tetris, men enorm i Beyond.

På andra sidan av skalan har vi spel som berättar nästan allt, som #Gone Home eller #Beyond: Two Souls. Där blir risken snarare att historien som berättas är för detaljerad – och därmed en svagare upplevelse eftersom så lite lämnas åt den egna fantasin.

Det här är ingen större nyhet utan tämligen basalt. Vilket gör att jag har så svårt att förstå hur Hideo Kojima tänker.

Nu är det dock skarp spoilervarning härifrån och ända in i mål. Med andra ord: Läs inte om du inte vill få veta alldeles för mycket om Metal Gear Solid: Ground Zeroes, ok?

Vi andra går vidare.

Föregående Nästa
Bra att du kom till insikt! En del av charmen med MGS är ju att man undvika konflikt genom att smyga sig fram. 08/04 Ja, och varför inte överdriva åt andra hållet också? Varför inte ha filmsekvenser där Joel våldtar Ellie var tionde minut? Bara för att det är så jäkla viktigt att det måste finnas i ett spel? Spelvärlden är ju så vuxen. 08/04 Ifall du inte förstår definitionen av underhållningsvåld" så vet jag inte riktigt vad vi ska prata om. Inte för att det spelar någon roll, jag råkade ju stava fel, och genom att du uppmärksammade det så tog du tydligen död på hela mitt argument. /golfcl... 08/04 VÄLKOMEN TILL VERKLIGHETEN:up: 07/04 Jag greppar inte riktigt vad som gör spelet "lekfullt", friheten att göra saker lite som man vill? Min upplevelse av spelet är att det finns fler valmöjligheter än tidigare spel i serien, det är mörkare och humorn är nedtonad. Angående kassetterna anser... 07/04 Så Arnroth blir avtänd när han lyssnar på tortyr och våldtäkt medan han knivar vakter eller pepprar dom full med bly? Okej, men att skriva en hel artikel om att det är osmakligt är lite löjligt. Varför inte skriva om vår vridna syn på moral krig spel... 07/04 Bra skriven artikel, intressanta aspekter som man själv inte har tänkt på. Diskussionerna som tillkommer där efter är som en extra kaka efter ett 3 rätters utekväll. Nämndes att tortyren i GTA var mindre besvärlig. Jag håller på ett sätt med, i den spel... 07/04 Riktigt bra skrivet . 07/04 Härom veckan var det nazister som inte skulle få vara med i spel, för att dte var för nära verkligheten. Nu får det inte vara tortyr eller våldtäkt. Vad är det som ska bort nästa vecka, svordomar och grovt språk? Kanske sexskildringar eller otrohet á... 07/04 Ruggig mycket svammel i mina ögon, så mycket att jag skriver mitt första inlägg på flera år. Jag ogillar dessa alltmer frekventa "krönikor" där det känns som att man glider ifrån spelvärlden och blottar någon form av personlig strävan att expandera elle... 07/04
Skicka en rättelse